Fotograf: Haide Westring

Silvermedaljören från VM Fredrik Jönsson kommer till Elmia Scandinavian Horse Show!

46-årige rookien Fredrik Jönsson var den stora sensationen för Sveriges del i Ryttar- VM i Tryon, USA. Han var klippa i hopplaget som vann silver och därtill bästa svensk med en åttondeplats individuellt. Nu kommer han till Elmia Scandinavian Horse Show!

– Elmia Scandinavian Horse Show har verkligen etablerat sig som en topptävling i Sverige och det ska bli otroligt kul att få komma dit och tävla, säger Fredrik Jönsson.

Fredrik Jönsson må vara rookie i hoppningens VM, men han har en lång ryttarkarriär bakom sig och redan sedan tidigare ett mästerskapssilver under bältet. 1989 red han tillsammans med bland andra Peder Fredricson hem lagsilvret i junior-EM i fälttävlan i Lausanne, Schweiz. Han red också fälttävlan i OS i Atlanta, USA, 1996. Liksom Peder är han uppvuxen på Flyinge och har haft sin far Jan Jönsson, bronsmedaljör i OS i fälttävlan 1972 och professor i ridkonst vid Sveriges lantbruksuniversitet, som mentor.

Det var vid förra årets Falsterbo Horse Show som Fredrik klev upp i de stora sammanhangen i hoppningen. Då kom han och Cold Play in som reserver i sista stund och skrällde med en sjundeplacering i prestigefyllda Longines Falsterbo Grand Prix. Under året som gått har Fredrik och Cold Play tagit flera placeringar internationellt och även vunnit en Grand Prix i Vejer de la Frontera, Spanien. I år har han också ridit i det svenska Nations cuplaget.

Köp dina biljetter här: https://jkpg.com/sv/elmia-scandinavian-horse-show

Presskontakt: Lisen Bratt Fredricson lisen@grevlunda.com

Sylve Söderstrand sylve@jumpclub.se