Sju parker i Sverige kan vinna priset Elmia Park Inspira 2019

Sju parker i Sverige kan vinna priset Elmia Park Inspira 2019

En expertjury har valt ut sju olika typer av parker från olika delar av Sverige. Här är de nominerade som har chans att vinna Årets Park 2019, Ryhovsparken i Jönköping, Åbyparken i Haninge, Nacksta Park i Sundsvall, Hedemora kyrkogård i Hedemora, Arvika stadspark i Arvika, Parken Kronan i Sävsjö samt Rosenlunds rosarium i Jönköping.

Juryn har bedömt parkerna utifrån kriterier som rofylldhet, artrikedom, vildhet och rymd. Vilken park som slutligen vinner titeln Elmia Park Inspira avgörs av allmänheten och av de som besöker mässan Elmia Park den 24-26 september. Vinnaren presenteras under en prisceremoni sista dagen på mässan.

Rösta

Du kan se bilder, läsa mer om varje park samt rösta på din favorit antingen på Elmia Park Inspira eller på plats under mässan i Elmia Park Inspiras monter nummer: B01:04.

Bakgrund

Tävlingen syftar till att lyfta fram våra vackra svenska parker och kyrkogårdar för att inspirera till fler besök och besökare. Att ha tillgång till en park i stadsmiljö påverkar människors trivsel och välmående. Offentliga parker och grönområden bidrar till en levande, attraktiv och hållbar stad. Vi vill bidra till en grönare stadsmiljö och lyfta parker. Tävlingen är ett återkommande evenemang som går av stapeln vart annat år och i år är det dags att utse en ny vinnare.

Utmärkelsen Elmia Park Inspira har tidigare delats ut 2013, 2015 och 2017. Järva DiscGolfPark, i Stockholm, vann titeln senast 2017.

Tävlingen sponsras av Tidningen Landskap, Hasselfors Garden och Hörby Bruk.

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser och kongress.