Turebergs Transport AB visade en kranbil med eldrivet hydraulsystem, ePTO, under Elmia Lastbil 2014. Nu är det hög tid att anmäla nya innovationer att presentera på Elmia Lastbil 2016!

​Smarta Byggnationer inspirerar branschen

Evenemanget Smarta Byggnationer på Elmia Lastbil är en stor inspirationskälla för uppfinningar och smarta innovationer. Den 24-27 augusti är det återigen dags för utställare att visa upp och presentera nya idéer och lösningar för mässans besökare.

— Evenemanget är en stolthet för Norden där vi har en kultur med driftighet och utveckling. Sveriges långa avstånd och landskap tvingar oss till problemlösning och det är dessa innovationer vi vill belysa, säger Annika Brandin, mässansvarig för Elmia Lastbil.

De nordiska påbyggarna håller mycket hög internationell standard. Tack vare en ständigt pågående dialog med åkarna och den höga andelen en- och fåbilsåkerier ligger de nordiska påbyggarna i toppklass när det gäller att ta fram och förverkliga nya smarta fordonsidéer. Med få fordon i åkerierna följer ofta tankar och idéer för effektiva lösningar och ökad användbarhet.

— Elmia Lastbil är ett ypperligt tillfälle att nå ut med sina smarta byggnationer, säger Thomas Bergenklev, marknadsansvarig för LFG, Lastfordonsgruppen.

Lyckat startskott

Evenemanget Smarta Byggnationer, som ger utställare möjlighet till extra uppmärksamhet på mässan, hade premiär på Elmia Lastbil 2014. Då visade 12 utställare visade upp fordon med unika byggnationer från flera olika områden. Bland annat visades en miljösmart kranbil och praktiska sätt att fästa bandöglor.

För att delta i evenemanget ska byggnationen visas upp i en monter med ett komplett fordon och ha mässpremiär på Elmia Lastbil 24-27 augusti 2016. Deltagande företag får under mässan också presentera processen bakom hur deras byggnation har tagits fram, vilka problem byggnationen löser och vilka som har varit inblandade för att ta fram lösningen.

— Vi ser med stor nyfikenhet fram mot vilka smarta byggnationer som kommer att visas upp i år. Erfarenheten från branschinnovatörer inom lastbilsbranschen visar att det kan vara de minsta lösningarna som skapar de största förändringarna. Vi vill nå bästa möjliga resultat och ge besökarna något intressant och inspirerande att ta med sig från mässan, säger Annika Brandin.

För mer information om Elmia Lastbil kontakta Annika Brandin, mässansvarig, tel: 036-15 20 05, annika.brandin@elmia.se, eller Fredrik Jarl, kommunikationsansvarig, tel: 036-15 21 35, fredrik.jarl@elmia.se

Läs mer om Elmia Lastbil här: http://www.elmia.se/lastbil/