Stort intresse för största mellansvenska skogsmässan

Stort intresse för största mellansvenska skogsmässan

Sala laddar återigen för att vara värd för det mellansvenska skogsbrukets största mötesplats – MellanskogsElmia. Intresset är mycket stort bland utställarna för mässans andra upplaga den 19-20 augusti nästa år, och nu är också mässans tema klart.

Temat blir ”Hållbarhet – från klimat till skogsägande”, och det kommer att märkas på flera delar av mässområdet, inte minst i det seminarieprogram som mässan bjuder på.

– Klimat och hållbarhet står högst på världspolitikernas agenda och vi vill flytta den debatten till Sala. Det är nämligen där, mitt i den svenska skogen, som många av lösningarna finns, säger Marie Wickberg, kommunikationschef för Mellanskog, som tillsammans med Elmia står bakom skogsmässan MellanskogsElmia.

Köra bil på tall

Den svenska skogen är nödvändig för att skapa ett hållbart samhälle och kommer också att spela en nyckelroll i framtiden.

– Redan i dag kan vi köra bil på tall, bygga höghus i trä och klä på oss kläder av fibrer från skogen. I framtiden kommer vi att kunna göra ännu mer. En del av de möjligheterna vill vi visa och diskutera under MellanskogsElmia, säger Marie Wickberg.

Mellanskog kommer på mässan också att visa upp flera nya tjänster som ska kunna gör vardagen enklare för skogsägarna. En sådan tjänst är Mellanskogs nya entreprenörsapp, som premiärvisas i Sala. Appen är ett hjälpmedel för ett mer effektivt arbete samtidigt som större hänsyn tas till mark och vatten.

Perfekt skogsområde för mässa

Sala visade sig redan vid premiären för MellanskogsElmia 2014 vara en perfekt plats för en skogsmässa. Det inbjudande mässområdet vid Ösby Naturbruksgymnasium i Saladamm, norr om Sala, har utmärkta förutsättningar både för att visa upp utställarnas nyheter och fungera som en mötesplats för alla som har intresse och känsla för skog och skogliga aktiviteter.

– Känslan inför MellanskogsElmia 2016 är bra. Det är full fart på bokningen av montrar och många utställare har redan fått sina platser. Erfarenheterna från förra mässan ihop med ett väl fungerande och trevligt mässområde ger bra förutsättningar för en riktigt bra skogsmässa. Och även om utbudet av maskiner, utrustning och skogliga tjänster blir dominerande bland montrarna kommer det också att finnas närproducerade produkter och sådant som tilltalar de yngre besökarna på mässan, säger Johan Löfgren, mässansvarig på Elmia AB.

Läs mer om MellanskogsElmia här: www.mellanskogselmia.se

För mer information om MellanskogsElmia kontakta:

Fredrik Rosén, mässansvarig på Mellanskog, fredrik.rosen@mellanskog.se, tel 010-482 80 27

Johan Löfgren, mässansvarig på Elmia AB, johan.lofgren@elmia.se, tel 036-15 21 93

MellanskogsElmia är den största mötesplatsen för det mellansvenska skogsbruket. Mässan är ett samarbete mellan skogsägarföreningen Mellanskog, som ägs av 32 000 medlemmar i Svealand och sydligaste delen av Norrland, och Elmia AB i Jönköping, ett av Nordens ledande mässföretag. Elmia AB arrangerar en rad skogsmässor, bland annat Elmia Wood och SkogsElmia. På MellanskogsElmia möts alla skogsintresserade för att under två intensiva dagar uppdatera sig på den senaste tekniken, delta i seminarier och träffa andra skogsintresserade.