Succé för satsningen ”Säkerhet i Lantbruket” – över 650 elever anmälda till mässan

Ungdomssatsningen ”Säkerhet i Lantbruket” blir en succé under Elmia Lantbruk Maskin & Fält! Över 650 elever från landets naturbruksgymnasier kommer till mässan för att delta i det särskilt framtagna programmet.

– Vi är glada för det stora intresset eftersom säkerhetsmedvetandet i lantbruket måste bli bättre. Därför känns det oerhört angeläget att nå morgondagens lantbrukare, säger programansvarig Maria Lindsäth.

Ett säkrare lantbruk med färre olyckor – det är ett tema som kommer att genomsyra Elmia Lantbruk Maskin & Fält 20–23 oktober. Elmia och Säkert Bondförnuft gör gemensamma ansträngningar under mässan för att sätta fokus på denna viktiga fråga och satsningen på att nå naturbrukselever är en viktig del.

– Det är ingen hemlighet att lantbruket är den mest olycksdrabbade sektorn i Sverige, men med hjälp av olika informationssatsningar tror vi att det går att vända utvecklingen. En ökad riskmedvetenhet är en investering för framtiden, vilket vi vill att ungdomarna förstår, säger Maria Lindsäth.

”Säkerhet i Lantbruket” hålls onsdagen 20 oktober. Programmet innehåller dels en kort allmän genomgång av riskerna i jobbet som lantbrukare, dels medverkan av lantbrukaren Göran Andersson som för några år sedan miste sitt ben i en skördetröska. Dessutom presenteras de tekniska lösningarna och företagen som får ta emot utmärkelsen Årets Arbetsmiljöprodukt 2010.

– Ett krav vi ställt på skolorna är att säkerhetsfrågorna tagits upp med eleverna innan de kommer till mässan. Bland annat vill vi att de ska ha deltagit i en gårdsvandring för att de ska ha fått upp ögonen för de vanligaste riskerna i jobbet, säger Maria Lindsäth.

Mer information finns på www.elmia.se/lantbrukmaskin.