Fyllda hallar under industrimässor på Elmia

Succé när fyra mässor blev en arena

Det blev succé när Elmia skapade en gemensam arena för hela den svenska tillverkningsindustrin. Besökarrekord och affärer på plats genomsyrade de fyra dagarna.

– Det är med stor glädje som vi summerar årets mässa och vi ser redan nu fram emot 2018, säger Henrik Landén, projektledare för Elmia Automation och Elmia Verktygsmaskiner.

Det blev rekordstora besökarsiffror under Elmia Automation, Elmia Svets och Fogningsteknik, Elmia Plåt och Elmia Verktygsmaskiner som arrangerades 10–13 maj. De fyra mässorna har tillsammans skapat nya möjligheter för svensk tillverkningsindustris framtid.

– Vi har skapat en heltäckande produktionsteknisk mässa som ger tillverkningsindustrin en unik arena där människor, idéer och affärsmöjligheter förenas, säger Henrik Landén.

Digitaliseringen och smarta fabriker har gått som en röd tråd genom hela marknadsplatsen och vikten av en komplett industriarena går inte att överskatta.

– Besökarflödet har varit konstant, affärer har tecknats på plats och aktuella frågor har lyfts upp. Vi har verkligen visat vägen för framtidens industri, säger Henrik Landén.

Elmia Plåt är arenans nya mässa och projektledaren Tanja Lundberg har upplevt en positiv atmosfär under dagarna.

– Jag har pratat med de flesta utställarna. De är verkligen tillfreds med att plåten åter har fått en egen mässa. Det känns givetvis roligt att det blev en så lyckad start med nöjda utställare, mycket besökare av hög kvalitet och många affärer, säger hon.

Tanja Lundberg är även projektledare för Elmia Svets och Fogningsteknik. Årets arrangemang underströk mässans starka ställning.

– Både utställare och besökare är jättenöjda med hur mässan artade sig. Det har varit full aktivitet. Affärskontakterna som har etablerats här betyder att man har att göra ett helt år framöver, konstaterar hon.

Besökare
Elmia Automation 10 020
Elmia Verktygsmaskiner 11 228
Elmia Svets och Fogningsteknik 7 433