Svenska skogsmaskintillverkare visar vägen

Sverige ligger i den absoluta täten då det gäller utveckling av skogsmaskiner. Det märks inte minst på världens största skogsmässa, Elmia Wood, som öppnar imorgon. Bland annat visar svenska El-Forest världens första skogsmaskin med elhybriddrift. Dessutom presenterar det nystartade företaget TimBear AB en lätt kombimaskin som kan köras även där markens bärighet är dålig. Något liknande finns inte idag på marknaden.

Sedan 1970-talet har Sverige legat i framkant då det gäller den tekniska utvecklingen av skogsmaskiner.

- Den teknik som används i Norra Europa för kortvirkesmetoden är till stor del utvecklad i Sverige, säger Claes Löfroth, forskare på Skogforsk.

En spännande teknisk nyhet under Elmia Wood är El-Forests satsning på en elhybrid. Det är ett projekt där Volvo gått in som delägare och innebär att företaget nu är tillbaka i skogen igen.

- El-Forest är ett bra exempel på utveckling som Volvo gärna står bakom; nytänkande, effektiviserande och med en tydlig miljövinst, menar Jukka Moisander, Director, Global Forestry Solution på Volvo.

En ny svensk tillverkare av skogsmaskiner tar upp kampen med de stora i branschen. Nystartade TimBear AB har utvecklat en bandgående kombimaskin, Lightlogg C, som är en lättviktskonstruktion för gallring av marker med låg bärighet. Milda vintrar ställer till problem för skogsbolagen och enskilda skogsägare eftersom tunga skördare och skotare kör sönder marken. Det finns också stora skogsarealer vars bärighet överlag är låg oavsett årstid. Att hitta en lösning på detta problem är grunden till TimBears satsning.

TimBear ger sig dock in på en tuff marknad. Komplexa skogsmaskiner drar med sig höga utvecklingskostnader, samtidigt som serierna är små. Marknaden har även de senaste åren präglats av uppköp av flera svenska skogsmaskintillverkare. Dessutom pressas branschen just nu hårt av lågkonjunkturen. Men TimBear vågar sticka ut hakan.

- Vi har något som fattas på marknaden, säger vd Martin Jakobsson.

Den entreprenörsanda som finns i många mindre företag är viktig för att nya tekniska lösningar ska komma fram. Det menar Claes Löfroth på Skogforsk.

- Det är i de små företagen mycket av utvecklingen sker. Ofta rör det sig om entreprenörer som kläcker idéer och är envisa nog att ta dem vidare, säger han.

För mer information om Elmia Wood kontakta Linda von Essen-Sylvén, 036-15 21 08.