Lyckliga vinnare på Elmia Lastbil. Foto: Elmia AB

Sveriges bästa gymnasieskolor korades på Elmia Lastbil

Sveriges bästa gymnasieskolor inom transport heter Vreta Utbildningscenter och Wendesgymnasiet. Skolorna vann klasserna transport respektive maskin- och lastbilsteknik i SM-tävlingarna som avgjordes under Elmia Lastbil.

– Det har verkligen varit fantastiskt roligt att se tjejerna och killarna kämpa hårt under tävlingen. Alla har jobbat riktigt bra och hårt i jakten på placeringarna, säger Staffan Kloow från en av arrangörerna, YA, Yrkesakademin.

Skåne dominerade när det var dags för prisutdelning av Sveriges bästa gymnasieskolor i transport och maskin- och lastbilsteknik.

Av sammanlagt sex placeringar på prispallen tog Skåne hem tre platser; tvåa och trea i transportklassen och seger i maskin- och lastbilsteknik.

Varje klass ställde upp med åtta deltagare som var uppdelade i de olika momenten, såväl inom- som utomhus. Alla klasser bedömdes av domare som granskade noggrannhet, tid och effektivitet.

Tävlingen är en tradition på Elmia Lastbil och när anmälningen öppnar i april är det fullt tryck på att få en av platserna till tävlingen på mässan.

– Det här är verkligen en jätteviktig mässa för eleverna som här får en inblick i hur deras framtida yrkesroll kommer att bli, säger Staffan Kloow.

– Och så tycker de att det är jätteroligt. Visst, det är under tidspress men när det handlar om tävling så lägger alla på ett extra kol.

Och när allt var sammanräknat fick Vreta Utbildningscenter från Vreta Kloster och Wendesgymnasiet från Kristianstad ta emot folkets jubel från stora scenen som de två bästa skolorna i Sverige. Tvåa i transportklassen kom Tegelbruksgymnasiet från Klippan och trea kom Malenagymnasiet från Sjöbo.

I klassen för maskin- och lastbilsteknik hamnade Nobelgymnasiet i Karlstad och Nyköpingsgymnasiet på andra respektive tredje plats.

Resultat skoltävlingar