Unga företagare med egen mässa

Unga företagare med egen mässa

Reflexer med smyckesdesign, en smart pryl som löser problemet med alla omaka strumpor i tvättstugan och hållbart tillverkade väskor av spilltyger är några av nyheterna som premiärvisas på årets UF-mässa. Torsdagen den 3 mars är det dags för 190 unga företagare med spännande nyheter att inta Elmia i Jönköping.

Många småländska entreprenörer har startat karriären i Ung Företagsamhet, och UF-mässan arrangeras varje år som en del i utbildningen.

— På mässan får våra unga entreprenörer sälja sina varor och tjänster till kunder och skapa kontakter som kan ta dem ett steg vidare med sin affärsidé. Näringslivet i vårt län är väldigt duktiga på att stötta UF-eleverna, eftersom ungdomarnas egna idéer kan resultera i nya produkter och tjänster, säger Anna Holm, regionchef för Ung Företagsamhet i Jönköpings län.

Rekordmånga elever

I år går rekordmånga elever den populära utbildningen och hela 1 097 elever i Jönköpings län driver UF-företag läsåret 2015/2016, ett rejält steg upp från förra läsårets siffra, 959. Eleverna har 350 företag i gång och 190 av dessa företag deltar på UF-mässan på Elmia.

— Vi har alltid varit stora på handels- och ekonomiprogram, naturligt med koppling företagande. Idag når vi allt fler elever på yrkesinriktade program och teknikprogram, som vi arbetar för att öka ytterligare. De eleverna är oftast redan under utbildningen inriktade på att jobba praktiskt, bygga upp något eget, och att då också starta företag är en bra erfarenhet för framtida utmaningar som företagsam anställd eller företagare, säger Anna Holm.

Kontakt och nätverkande

UF-utbildningen är bred och handlar om så mycket mer än företagarprocessen. Kontakt och nätverkande, att våga och att samarbeta, tränas hela tiden.

Under UF-mässan bjuds det också på inspirerande föreläsningar. Två före detta UF-företagare, som i dag är etablerade egna företagare, berättar om vad utbildningen betytt för dem och delar med sig av sina erfarenheter. Publiken får också möta Renata Chlumska, entreprenör och företagare, och Andreas Jonsson, entreprenör och föreläsare, två starka personligheter som vågat gå sina egna vägar och talar om att se möjligheter och tro på sig själv.

Flera kategorier

De unga företagarna tävlar också i flera olika kategorier, där några av vinnarna kommer att få representera Jönköpings län i SM i UF-företagande. Bland kategorierna finns till exempel årets säljare, affärsplan och årsredovisning.

På UF-mässan bedöms också alla 190 montrar, en tävling där Elmia är värd och utser vinnaren.

— Fantastiska idéer och innovationer måste nå sin marknad för att också bli affärsmässiga succéer. Ett effektiv sätt att nå sin marknad är mässor, där du kommunicerar med alla sinnen. Vi vill gärna uppmärksamma de unga företagare som lyckats särskilt väl med att presentera sina innovationer, säger Magnus Ringqvist, chef för Arena Service, Elmia AB.

UF-mässan på Elmia är öppen för alla som är intresserade.

För mer information om Ung Företagsamhet i Jönköpings län kontakta Anna Holm, regionchef för Ung Företagsamhet i Jönköpings län, tel: 0721-797522

Fakta om Ung Företagsamhet:

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som sedan 1980 har utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2015/2016 driver 26 438 gymnasielever landet runt företag. Av dessa finns 1 097 i Jönköpings län.

Eleverna får under sitt UF-år unika möjligheter att träna sin förmåga att samarbeta, lösa problem, fatta beslut och ta ansvar för sitt handlade. De startar sina företag, utvecklar dem genom produktion, marknadsföring och försäljning och ska dessutom vid verksamhetsårets slut upprätta årsredovisning och avveckla företaget.

Förutom hjälp och stöd från lärare och skolledare, bedömningsstöd, seminarier och möjligheter till stipendium finns ett Alumni-nätverk bestående av före detta UF-företagare med som rådgivare.

Varje år arrangeras i Jönköpings län den regionala UF-mässan Entreprenörskap På Riktigt på Elmia i Jönköping. Där får de unga företagarna testa hela processen med att ställa ut, visa upp och sälja sina varor eller tjänster.

Källa: Ung Företagsamhet, http://www.ungforetagsamhet.se