Världspremiär för Elmia Odla den 17 oktober

Den 17-18 oktober arrangeras Elmia Odla för första gången. Under två spännande dagar kan besökarna ta del av nyskapande odlingsteknik. Samtidigt blir det intressanta föreläsningar, bland annat om de allra senaste mattrenderna och brittiska odlares innovativa marknadsföring.

Nu närmar sig premiären för Elmia Odla – mässan för dem som arbetar med att se till att de nyttigaste inslagen i kostcirkeln hamnar på tallriken.
Mässan besöks av odlare som satsar på potatis och annan frilandsodling, men det är också en mötesplats för dem som arbetar med växthus-, bär- eller fruktodling.
I centrum för besökarnas intresse finns utställarnas nyheter inom odlingsteknik, exempelvis när det gäller maskiner för odling, skörd och paketering.
Minst lika spännande är föreläsningsprogrammet. Bland annat kommer Lennart Wallander berätta om kommande trender i den internationella mat- och restaurangvärlden. Det handlar om mindre portioner, mer medveten matkonsumtion och myror på menyn.

Elmia Odla arrangeras i samarbete med GRO – Gröna näringars riksorganisation – och är en vidareutveckling av den tidigare potatis- och frilandsmässan i Örebro.
Mässans förflyttning söderut har varit en succé. Redan för ett halvår sedan var Elmia Odla så gott som fullbokad.

Elmia Odla arrangeras parallellt med Elmia Garden och Elmia Närproducerat.

Media är hjärtligt välkomna att bevaka Elmia Odla. Läs gärna mer om mässan och ackreditera dig.

Ur programmet:

Onsdag 17/10, kl 10.00 – 12.30:  Seminarium kring ”Energieffektiv och lönsam odling i framtiden”.

Onsdag 17/10, kl 13.30 – 14.45:   Föreläsning om trender inom odling och mat med matreklambyrån  Food & Friends vd Lennart Wallander.

Onsdag 17/10, kl 15.00 – 15.45:   Ekologiske odlaren Phil Sumption berättar om hur engelska odlare tar nya initiativ för att marknadsföra sina produkter lokalt.

Elmia Odla är en ny mötesplats för dem som förser potatis-, friland-, frukt- och bärodlare med allt de behöver - från maskiner och gödsel till utsäde och ny kunskap. Förutom utställning kommer det erbjudas seminarier kring aktuella branschfrågor, nya forskningsrön och ny teknik. Men inte minst blir Elmia Odla ett tillfälle att träffas, utbyta erfarenheter och göra affärer.