World Bioenergy 2010: Internationellt fönster för Petrokraft

World Bioenergy 2010: Internationellt fönster för Petrokraft

World Bioenergy 2008 utgjorde ett avstamp i lanseringen av Petrokrafts biobränslesystem PETRO Compact Ecoflame System, PCES. Systemet som bland annat används för att konvertera industriella oljepannor till biobränsle. Nu hoppas företaget ytterligare stärka den internationella inriktningen genom World Bioenergy 2010.
– Mässan är ett internationellt fönster för oss. Den här gången har vi flera skarpa referensprojekt att visa. Nöjda kunder är bästa marknadsföringen, säger Sture Hansson, marknads- och affärsutvecklingschef på Petrokraft.

Intresset för att konvertera industriella pannor för fossila bränslen till biobränslen är stort.
– Det rör på sig ordentligt i hela Europa. Nordamerika kommer starkt också, bekräftar Sture Hansson.

Argumenten är ofta ekonomi och miljö:
– Sänkta driftskostnader ger snabb återbetalningstid på investeringen. Satsningar för att ge företaget en grön profil slår igenom allt mer. Och alla strävar efter minskning av koldioxid från fossila bränslen. Kan man, som i detta fall, dessutom kombinera dessa intressen är det så klart bra.
Såväl när det finns en existerande panna att konvertera till biobränsle som när en helt ny anläggning ska installeras kommer Petrokrafts system in i bilden.
– PCES byggs på tre moduler: bränslehantering, brännare och rökgasutrustning. Modulsystemet ger snabb och enkel installation och är byggt för att passa de flesta på marknaden existerande pannor, såväl för ånga som för hetvatten.

Liten modul – stor kapacitet

En annan stor fördel med PCES är att det är flexibelt vad gäller bränsleslag.
– Först och främst biopulver av trä eller jordbruksprodukter. Men den kan också eldas med olja eller gas om man nu skulle vilja ha det som reserv. Att inte binda sig till ett visst bränsleslag tilltalar många, säger Sture Hansson.
­I utvecklingsarbetet av PCES har en central del varit att skapa en utrymmeseffektiv plattform.
– I redan existerande pannrum är ofta platsbristen tydlig. Därför är den här kompakta lösningen efterfrågad.
Systemet fungerar både i stora och små anläggningar.
– Tekniska Verken i Linköping och dess central för bland annat Cloetta i Ljungsbro är ett exempel på en pilotanläggning.  På World Bioenergy kommer vi att visa fler exempel: Vi ser användare inom de flesta branscher och verksamheter; från industri till offentliga byggnader.

Vad har ni för målsättning med World Bioenergy 2010?
– Erfarenheterna från 2008 ger oss att den internationella prägeln på mässan är en styrka. World Bioenergy är en del av vår satsning för att nå ut till intressenter i hela världen, säger Sture Hansson.

För mer information om PCES kontakta: Petrokraft, Sture Hansson, Marketing & Business Development, tel: +46 (0)31-33 54 968, E-mail: s.hansson@petrokraft.se, www.petrokraft.se

Läs mer om World Bioenergy 2010 på www.worldbioenergy.com  eller kontakta:

Jakob Hirsmark, mässansvarig, tel +46 36 15 22 14, jakob.hirsmark@elmia.se
Gustav Melin, konferensansvarig, tel +46 8 441 70 80, worldbioenergy@svebio.se