Förvandla dina spektakulära mönster till tryckt tyg på elobina.com

elobina.com kan spektakulära mönster förvandlas till miljövänligt tryckt tyg med några enkla steg.  Välj mönster eller bild, ladda upp det på elobina.com, välj layout, eventuell bakgrundsfärg och beställ.

Elobina är motsatsen till dagens massproduktion. Istället för att producera produkter på lager, vill vi bara producera sådant som kunderna på riktigt vill ha. Allt trycks digitalt vilket gör att vi sparar upp till 90% vatten, energi och kemikalier jämfört med traditionell tygtryck. Det går också åt mindre material eftersom tryckfärgerna hamnar direkt på tyget.

Alla kan skapa sin egen design och förverkliga sina designidéer

Vi tror på att alla ska ha en möjlighet bestämma sin egen inredning och färg och mönster på sina egna kläder oberoende av vad som är trendigt just nu. Vill du ha ett helt blommigt eller randigt hem eller kläder så ska du ha en möjlighet till det. Allt ska gå att välja; material, mönster, färg och storlek.

Det går att göra tyger på dina egna bilder och mönster. På elobina.com kommer vi att hjälpa med  mönster- och sytips och hoppas på att skapa en gemenskap där alla delar med sig av sina idéer.

Elobinas textilproduktion

Vi använder digitala tryckmaskiner speciellt framtagna för tryckning av textil. Till skillnad från traditionell textilproduktion används endast en bråkdel (ca10%) av vatten, färg, energi och utrymme vid digital tryckning. Producerat i en hälsosam och miljöanpassad miljö. Inga kemikalier är tillsatta i produktionen. Elobina använder endast miljövänliga, vattenbaserade bläckfärger på syntetiska och naturliga textilvävar. Vi utvärderar hela tiden nya textilier, tex lycocell (träfibrer), mjölkfibrer mm.

Ett modernt sätt att tillverka produkter.
Digital teknik innebär att det inte behövs några schabloner. Därmed blir startkostnaden mycket lägre än vid konventionellt textiltryck. Den digitala tekniken gör det också möjligt att trycka betydligt finare linjer, toningar och fototryck, även på grova vävar. Trycket är reaktivt vilket gör att färgen går in i tyget och mycket hållbart, för syntettyger kallas det dispersion. Vi producerar endast på beställning och behöver  inget  lager.
Vi producerar och syr i Norra Europa.

Mera information hittar du på elobina.com

Har du frågor eller vill ha fler bilder. Ta kontakt med:

Vilma Gustafsson, vilma.gustafsson@elobina.com eller 0735 064196