Nyhet -

Elon Group och Electra Gruppen ingår varumärkessamarbete och bildar Nordens största fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik

Elon och Electra går samman under ett gemensamt varumärke, Elon och Elon Ljud & Bild, och bildar Nordens största fackhandelskedja med fokus på vitvaror och hemelektronik. Det nya samarbetsavtalet är skrivet på 10 år och medför inte några ägarförändringar bolagen emellan. Nu samlas de två företagens styrkor inom vitvaror och hemelektronik under varumärkena Elon och Elon Ljud & Bild och på nätet kommer parterna att verka gemensamt under varumärket www.elon.se. Samarbetet innebär att närmare 100 Audio Video-butiker byter namn till Elon Ljud & Bild och de butiker som ingår i kedjan Digital Butikerna kommer att erbjudas att ingå i det nya konceptet. Tillsammans med Elons nuvarande butiker i Norge och Sverige innebär det att kedjan kommer att ha ett nätverk på över 500 butiker.

”Tillsammans skapar vi en ledande butikskonstellation inom vitvaror och hemelektronik i Norden, med fler butiker och en större produktbredd än våra konkurrenter”, säger Stefan Lebrot, VD och koncernchef på Elon. ”Det innebär en bättre tillgänglighet och köpupplevelse för våra kunder genom central effektivitet och stark lokal närvaro.”

”Detta samarbete ligger helt rätt i tiden med tanke på utvecklingen inom handeln. Vi kommer att stärka vårt erbjudande och skapa större volymer och samarbete inom varuförsörjning och marknadsföring. Utvecklingen inom våra produktområden mot allt smartare produkter gör att vi skapar förutsättningarna för ett sömlöst kunderbjudande till det smarta hemmet, antingen det är smarta vitvaror eller smart hemelektronik. Förra året förvärvade vi möbelkedjan EM Home och det utökade samarbetet med Elon harmoniserar väl med vårt fokus på produkter och tjänster i och runt hemmet, säger Anneli Sjöstedt”, VD för Electra.

I den nya konstellationen har Elon ansvaret för inköp och distribution av vitvaror både till butik och på elon.se medan Electra ansvarar för motsvarande inom hemelektronik.

Samarbetsavtalet innebär att företagens befintliga butiker kan komma att erbjudas möjlighet att vara med i både Elon och Elon Ljud & Bild om butiken önskar att utvidga sitt befintliga sortiment.

”Samarbetet skapar nya möjligheter för båda företagen och till våra butiker, ”säger Anneli Sjöstedt på Electra. ”Det gör att vi kommer kunna behålla, utveckla och locka till oss landets bästa handlare och entreprenörer för att möta de krav konsumenterna har på en modern handelsplats.

”Tillsammans får vi fantastiska distributionsmöjligheter och en räckvidd som skapar förutsättningar för ännu bättre kundupplevelser, tjänster och service i både de fysiska butikerna och på nätet” säger Stefan Lebrot på Elon. ”Och det sker vid en perfekt tidpunkt, då Elon just nu genomgår en större omvandling av vårt erbjudande och visuella identitet, för att ta nästa steg på vår resa.”

Om Elon Group

Elon-koncernen är en nordisk allians som ägs och drivs av egna företagare och handlare i Sverige och Norge. Koncernen ingick under 2018 i ett partnerskap med detaljhandelskedjor i samtliga fem nordiska länder – Elon i Sverige och Norge, Heimilistaeki på Island, Hvidt & Frit i Danmark och Veikon Kone i Finland. Med fler än 500 butiker i Norden är Elon-koncernen alltid nära våra kunder. Mer information finns på: www.elongroup.se.

Om Electra Gruppen

Electra Gruppen utvecklar och driver koncept för butikskedjor med fristående entreprenörer och ska vara en flexibel logistikpartner som erbjuder avancerade IT- och logistiklösningar. Electra Gruppen grundades 1949 av familjen Lissinger som ett handelsföretag inom radiobranschen. Företaget har sitt huvudkontor och huvuddelen av sin verksamhet i Kalmar. Bolagets aktie (ELEC) är börsnoterat på Stockholmsbörsen Nasdaq OMX, Small Cap.

Inom verksamhetsområdet Electra Logistik & IT kombineras lagerhållnings- och distributionstjänster för tredje parts räkning. Electra stödjer kundernas affärer med utveckling och drift av moderna IT- och webblösningar.

Elon Group
Stefan Lebrot, VD & Koncernchef