ELON växer i hela landet – stärker sin position i Skåne

Vitvarukedjan ELON får nya medlemsbutiker och växer, särskilt i syd- och mellansverige. Kökscentrums åtta butiker i sydvästra Skåne har precis konverterat och omprofilerats till ELON-butiker.

– Vi känner oss trygga med att expandera i en bransch där det i övrigt är tufft, säger Jimmy Sander, kedjeledare på ELON.

Kökscentrum har sitt ursprung i Landskrona där den första butiken öppnade för 45 år sedan. De senaste femton åren har kedjan ägts och drivits av Bengt-Olof Denckert och Peter Johansson. Kökscentrum har växt till åtta butiker i Varberg, Halmstad, Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmö, och samtliga är nu omprofilerade ELON-butiker. Omsättningen ligger totalt på ca 130 mkr.

– Det var ett naturligt val för oss att välja ELON. Vi är i grunden vitvaruhandlare och kommer nu tillhöra Sveriges största vitvarukedja med ett bredare och djupare sortiment, säger Bengt-Olof Denckert och fortsätter:
- Vi behåller vårt lokala varumärke och kommer fortsätta att expandera. Just nu söker vi nya butikslägen i Malmö- och Lundområdet.

Förutom koncentrationen av nya ELON-butiker i Skåneregionen öppnades en ny ELON-butik i Jönköping i början av juni. ELON i Lidköping öppnade på ny adress i dubbelt så stora lokaler som tidigare i maj.