Vitvarukoncernen EEL expanderar - bygger ut 25 000 kvm och nyanställer

Vitvarukoncernen ELON Elkedjan Logistic AB (EEL) bygger ut lager och kontor i Örebro med drygt 25 000 kvadratmeter. Arbetet har redan börjat och beräknas vara klart till årsskiftet. EEL räknar med att nyanställa såväl lager- som kontorspersonal. Om fem år ska majoriteten av alla transporter till och från EEL gå på räls. EEL satsar på miljön – går från lastbilar till mer spårbunden trafik. Totalentreprenör blir NCC Construction.

Utbyggnaden är ett led i en planerad expansion för EEL i bland annat Sverige och Norden, säger VD och koncernchef Christer Larsson.

En färsk rapport från Nordea pekar på att tillväxt och de flesta nya jobben hamnar i Mälardalen. Örebro kommuns etableringsansvarige Mats Helgesson är mycket nöjd och lyfter fram EELs betydelse för kommunens näringsliv.

– EELs satsning ligger helt i linje med regionens satsning på att bli ett nordiskt nav för distribution av varor och höjer regionens ranking som logistiskt etableringscenter, säger Mats Helgesson.

Centrallagret fungerar som nav för distribution av alla vitvaror och småelsprodukter till koncernens drygt 420 butiker i kedjorna ELON och Elkedjan. Lagret levererar även vitvaror till norska Euronics cirka 40 butiker. Avtalet med norska Euronics tecknades i början av 2014 och har inneburit en kontinuerligt positiv utveckling för EEL AB. Nyrekryteringar har skett och efterfrågan på ökad lageryta resulterar nu i utbyggnaden. Och mer kommer, enligt Christer Larsson.

– Vi ligger i förhandlingar med andra kedjor i Norden för att ta hand om deras inköp och distribution av varor. Med den typen av stordriftsfördelar kan vi erbjuda konkurrensmässiga priser. EEL är redan nu Nordens största inköpare och distributör av vitvaror.

Utbyggnaden har påbörjats och lagerdelen beräknas vara klar i november, kontorsdelen i början av 2015. Mats Helgesson på Örebro kommun menar att EEL genom sin expanderande verksamhet också genererar jobb och pengar till kommunen.

Vi är också glada över den miljömedvetenhet som bolaget visar genom att nu föra över mer och mer av de tunga transporterna från lastbil till tåg, säger Mats Helgesson.