Bidra med det oundvikliga

Vad är en elektriker? Så brukar Hans Nyblom, affärsutvecklare på Installatörsföretagen, inleda sina föreläsningar för elektriker. Svaret är oftast inte helt lätt för åhörarna därför att utvecklingen inom branschen har gått så snabbt. Kunder som till exempel fastighetsägare, frågar alltmer efter smarta lösningar, allt mindre efter kabeldragningar och exakta klammeravstånd. De vill veta vad som är möjligt att installera och att installationen genomförs snabbt.

- Det här kräver ett nytt sätt att tänka för många av dagens elektriker. Mycket av det som man är stolt över i sitt yrkesutövande håller på att försvinna. Och därför måste man vara öppen för förändring och förbereda sig för att även vår bransch ta klivet in i det nya digitaliserade samhället, säger Hans, och fortsätter:

- Elinstallatörer har ett säkerhetstänk och en kvalitetskänsla som man sällan möter i dagens snabba samhälle. Därför kan de enkelt axla rollen som fastighetsägarens självklara val av installatör av smarta ellösningar. Självkörande bilar kommer snart att följas av ”självkörande” smarta fastigheter. Det faktum att sakerna omkring oss kan agera smartare än vi själva kan vara lite läskigt och många är till en början skeptiska. Här har elektrikern en helt unik position som någon kunderna verkligen litar på – i alla väder! Då bidrar de till ett smartare samhälle och blir en del i samhällsutvecklingen, säger Hans Nyblom.

Morgondagen handlar om intelligenta hus så trådlös styrning och automation är snart det enda valet, enligt Hans. Men det räcker inte. Det finns sedan länge ett stort behov i fastighetsbranschen för ett överordnat fastighetssystem, som kan ”prata” med andra system och där nya lösningar kan kopplas på. Trots detta byggs det nya moderna centrum i dag med fastighetssystem som inte går att koppla ihop.

- Här har elinstallatören en given roll som rådgivare. Om de vill. Så mitt råd till elinstallatören är att ta plats genom att bidra med det oundvikliga, avslutar Hans.

• smarta ellösningar
  • smart elteknik