Lågt elpris och rörigt med rörligt elavtal

Medelspotpriset i februari blev 26,7 öre/kWh i elområde Luleå, Sundsvall och Stockholm samt 27,8 öre/kWh i Malmö. Det är cirka 25 procent lägre än februari i fjol (33,6 öre/kWh). Samtidigt som fler och fler hushåll märker av prisnedgången på sin elfaktura är det ett stort gap mellan de billigaste och de dyraste elavtalen. En genomgång som elskling.se gjort visar att elkostnaden för en lägenhetskund med rörligt elpris kan skilja 1 500 kronor per år beroende på vilket elbolag kunden väljer.

– Sedan december har vi märkt av en stor efterfrågeökning på rörligt elpris. En förklaring är att vi inte har sett några elpristoppar på länge samtidigt som media löpande rapporterar om sjunkande elpriser vilket främst gynnar hushåll med rörligt elpris, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Att prisläget generellt sett är lågt i relation till föregående år är något som elskling.se tror gör kunderna mindre vaksamma vilket ökar risken att de hamnar på ett onödigt dyrt elavtal.

Elskling.se vill därför uppmärksamma konsumeter med rörligt elpris att vara extra vaksamma. Tidigare var det relativt enkelt för hushållen att själva jämföra rörliga avtal. Rörligt elpris bestod då av Nordpools medelspotpris plus ett påslag. Sedan vinter 2010/2011 har de flesta elhandelsbolagen ändrat sitt sätt att ta betalt för rörliga avtal. Nu debiteras kunden för ett så kallat inköpspris, ett pris som skiljer sig mellan elhandlarna. Rörligt elpris består idag av ett inköpspris, en elcertifikatsavgift och ett påslag plus eventuella fasta avgifter. Det kluriga är att samtliga delar kan variera mellan elbolagen då de definierar dessa delar olika. Konsumenter är sedan tidigare vana att endast behöva tänka på påslaget vilket är långt ifrån hela prisbilden. Detta är dessvärre något som elhandelsbolagen drar nytta av i sin direktförsäljning mot kunder.

I en enkel jämförelse på elskling.se är påslaget noll öre både för det billigaste och för det dyraste rörliga avtalet. Totalpriset för det billigaste är cirka 75 öre/kWh medan det dyraste kostar drygt 100 öre/kWh. För en lägenhetskund med en årlig förbrukning på 5 000 kWh innebär detta 1 500 kronor per år.

– Det enda rimliga sättet för en konsument att säkerställa att de får ett bra elavtal idag är att använda en jämförelsetjänst på nätet, säger Faraz Azima.

Milt väder med lägre elförbrukning än normalt gav lägre elpris i februari. Andra bidragande faktorer till det lägre elpriset var god kärnkraftsproduktion och ett fortsatt överskott i vattenmagasinen. Elterminerna på nordpool signalerar inte någon väntad prisökning den närmsta tiden. Något som gör att fastprisavtal är billigare nu än på många år.

• elval

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 350 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se