Stabilt elpris trots minusgrader

Medelspotpriset för januari blev 29,0 öre/kWh i elområde Luleå och Sundsvall och 29,4 öre/kWh i Stockholm och Malmö. Nivån är cirka 20 procent lägre än januari i fjol (36 öre/kWh). Det är en god nyhet för hushåll med rörligt elpris som eventuellt oroat sig för priseffekten från köldknäppen i januari. Konsumenter som funderar på att binda sitt elpris kan glädjas över att elpriset för fastprisavtal är lägre än de senaste 6-7 åren.

Precis innan köldknäppen slog till i mitten av månaden steg förväntningarna kring elprisnivån med stigande elterminer som följd. I samband med att kylan drog in över landet steg det dagliga spotpriset inledningsvis till över 40 öre/kWh men sjönk åter tillbaka trots fortsatt låga temperaturer.

På månadsbasis utvecklades spotpriset sidledes från decembers nivå. Detta trots en högre elförbrukning orsakad av kallt väder och färre helgdagar. Kärnkraften och vattenkraften har producerat för fullt för att balansera den ökade efterfrågan på el. En annan bidragande faktor som motverkat högre elpriser är vindkraften som ökat produktionen med 75 procent under 2014 jämfört med motsvarande period i fjol.

– Att det generellt sett är ett lågt elpris på elbörsen gör att skillnaden i elpris för kunder som aktivt väljer ett elavtal och de som fortfarande är avtalslösa är större än på länge. Vi hjälper dagligen kunder som halverar sin elkostnad genom att teckna nytt elavtal från att tidigare ha haft tillsvidarepris, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

De senaste magasinstalen från Svensk Energi visar att magasinsfyllnadsgraden i slutet av vecka fyra var 56,4 procent. Det är något högre än medelvärdet för perioden på 53,6 procent.

– Fyllnadsgraden i de svenska magasinen är god och den hydrologiska balansen beräknas ligga kring normalen. Väderutvecklingen kommer att vara en central prisdrivare för resten av vintern, säger Faraz Azima.

Ett villahushåll i Stockholm med en årsförbrukning på 20 000 kilowattimmar som önskar teckna fast elpris i ett år kan idag binda elpriset på 36 öre/kWh (exklusive energiskatt och moms). Motsvarande elavtal kostade för ett år sedan cirka 42 öre/kWh. Det lägre elpriset innebär en besparing på 1 500 kronor per år.

• elbörsen

elskling.se erbjuder privatpersoner och företag ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 350 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. Elskling blev utsedd till ett Gasellföretag 2012 av Dagens Industri. www.elskling.se