Elvacos produkter skickar data direkt till Process Vision Generis

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2012 15:14 CEST

Elvaco har integrerat sina CMe/CMi-mätterminaler i Process Vision Generis via Generis AMM-gränssnitt. Mätterminalerna/kommunikationsmodulerna skickar mätdata i Generis XML-data direkt till Generis via FTP, HTTP och E-post. Först ut att testa funktionen är Vattenfall Värme.

Funktionen att leverera mätdata direkt från mätaren via befintlig infrastruktur över standardiserade IP-protokoll infördes 2008 av Elvaco. Idén att flytta all funktionalitet som avkodning av mätdata till kommunikationsmodulen sparar pengar och minskar IT-infrastrukturinvesteringar. Framförallt för värmebolag gör den integrerade M-Busavkodaren i CMe/CMi-produkter valet av mätare helt fritt. Alla tillgängliga M-Busmätare kan anslutas och avkodas med CMe/CMi-produkter.

Behovet av AMR-mjukvara har spelat ut sin roll allteftersom fler och fler funktioner är tillgängliga i MDMS/faktureringsprogramvara. CMe/CMi-produktsortimentet har även integrerats i POWEL Elin och One Nordics R2S. CMe/CMi-produkterna använder en avancerad inbyggd scriptmotor för att skicka mätdata i det format den mottagande mjukvaran kräver. Detta gör produkterna mycket enkla att integrera. Som standard är fler än femtio mallar installerade.

CMe/CMi-produkter från Elvaco aktiverar denna funktion med dess smarta och standardiserade sätt att skicka mätdata. Förutom detta är funktioner som mätvärdesövervakning och fjärrstyrning av brytare också tillgängliga som standardfunktioner i Elvacos produkter.

Elvaco, som grundades 1986 i Kungsbacka, Sverige, utvecklar och levererar kommunikationsutrustning för fjärravläsning av valfri M-Busmätare för fjärrvärme, fjärrkyla, el, vatten samt övriga mätare som till exempel temperaturgivare.

För mer information vänligen besök vår webbsida www.elvaco.se eller kontakta:

Christopher Vonasek
E-post: cv@elvaco.se
Telefon:  +46 300 30253

Elvaco utvecklar och marknadsför kommunikationsutrustning och programvara för insamling, bearbetning och presentation av mätdata.

Kommentarer (0)

Kommentera