Landskronahem vill bygga miljövänligt i Häljarp tillsammans med Emrahus

AB Landskronahem och Emrahus AB har ingått en avsiktförklaring om en marköverlåtelse i Häljarp. Tanken är att bygga radhus eller flerbostadshus dels med inriktning på passivhus, dels med utökad tillgänglighet. Det vill säga bostäder för alla i miljövänligt format.

Parterna har precis ingått en avsiktsförklaring som avser fastigheten Saxtorp 87:23 med flera, Flygeltofta Gård i Häljarp. Landskronahem och Emrahus kommer att påbörja ett gemensamt arbete om utformning av bostäderna till dess att detaljplanen vunnit laga kraft.

Helena Fremle, VD på Landskronahem, ser fram emot projektet:

– Att bygga hyresrätter i byarna ligger i linje med vad som uttrycks i bolagets ägardirektiv. Det ska bli spännande att göra detta tillsammans med Emrahus. Som lokalt företag, med passivhus och tillgängliga bostäder som affärsidé, känns de som en naturlig samarbetspartner.

Det aktuella området ligger även strategiskt till när det gäller möjlighet att använda kollektivtrafik eftersom tåget stannar i Häljarp på gångavstånd från det tänka bygget.

Även Robin Berkhuizen, VD på Emrahus, tycker att det känns riktigt roligt att se fram emot att kunna bygga flertalet passivhus i Häljarp:

– Om detta blir verklighet så är det ett riktigt drömprojekt för oss! Det ger oss en fantastisk möjlighet att få sätta vårt avtryck på hemmaplan. Vi tycker att det är superroligt att Landskronahem visar på sådant ansvar och intresse för både miljövänliga och tillgängliga bostäder som passar alla. Vi håller alla tummar att detta projekt blir av!

Passivhus är en typ av miljövänlig huskonstruktion som är väldigt tät och därför också väldigt energisnål. Emrahus bygger även LSS-boenden med stort fokus på utökad tillgänglighet utifrån forskning på området. Erfarenheten från att utforma tillgängliga hem hoppas man även ska prägla bygget i Häljarp – vilket gör att bostäderna skulle vara tillgängliga för fler av kommunens invånare.

För mer information:

Helena Fremle, VD AB Landskronahem, 0418-569 69
Robin Berkhuizen, VD Emrahus AB, 0704-91 70 92

• lss-hem
  • flerbostadshus

• Skåne

Emrahus resa började 2006 som en husleverantör med fokus på energieffektiva och väldesignade kvalitetshus för den svenska marknaden. 2008 tog vi, som enda husleverantör i Sverige, stolt steget och lanserade våra passivhus som typhus. 2014 blev vårt LSS-boende certifierat enligt den internationella standarden, vilket gör det till Sveriges första passivhuscertifierade LSS-boende och startskotten för vårt LSS-boendefokus. Emrahus mål är att vara ett företag med närhet till kund och med starkt fokus på de boende och personalen i vår utveckling av LSS.

Mikaela Bjarve

Presskontakt PR- och kommunikationsansvarig 072-9683999