Passivhusleverantören Emrahus bygger för framtiden i Arild

Skånebaserade Emrahus AB är ledande i Sverige med att leverera unikt ritade passivhus. I natursköna och rogivande Höganäs kommer husleverantören under 2014 bygga 11 passivhus på fantastiska tomter i Blossalyckan, Arild.

Tomterna ligger ett stenkast från havet och har vy över Skälderviken. Arild är bostadsmässigt en attraktiv ort där ord som hav, fiskeläge, gemenskap och charm är ledord. Höganäs kommun är inte främmade för passivhus och står positiv till utvecklingen av Arild samt ser de många fördelarna med att bygga energisnåla och klimatsmarta passivhus här. Ett beslut hos kommunfullmäktige möjliggör att få 135 000 kr tillbaka när man väljer att bygga Emrahus passivhus i Blossalyckan.

Tillsammans med Fojab Arkitekter har Emrahus AB tagit fram typhus som erbjuder boende för både den mindre familjen men även för den lite större. Arkitekturen kommer möta de höga kraven som ställs på nybebyggelse i området och återspegla den småskaliga känsla som finns i Arild med en modern prägel. Husen är enplanshus med oinredd ovanvåning. Interiört bjuder passivhusen på öppen planlösning med välplanerade sällskapsytor och privata rum. Nivåskillnader och spännande detaljer gör rummen spännande och bidrar till husets karaktär.

Robin Berkhuizen, VD, Emrahus AB:

"Vi på Emrahus är mycket glada att bygga på en sådan unik plats som Blossalyckan är. Jag tror att denna satsning på energieffektiva hus kommer bidra till den unika mångfald som redan finns i bygden med dess rustika miljö och charmiga karaktär. Det är även spännande att se ett samarbete mellan Emrahus och Fojab Arkitekter! Jag vet att detta kommer bli sköna energisnåla hem i en fantastisk boendemiljö!"

Marco Pusterla, Arkitekt, Fojab Arkitekter:

"Platsen är fantastiskt fin och tomterna alla olika. Även husen varierar i storlek och färg så att vart och ett blir unikt. Husen vi har ritat påminner om de gamla vad gäller storlek och taklutning men invändigt är husen moderna med ljusa rum och utstuderade detaljer."

Ett passivhus är ett hus med fokus vid konstruktion att få byggnaden så välisolerad och tät som möjligt med minsta möjliga köldbryggor, detta ger mycket energisnåla och energieffektiva hem. Emrahus passivhus är ur ett ekonomiskt perspektiv ett fördelaktigt boende med extremt låga boendekostnader och är nära underhållsfria. Emrahus har sedan 2010 svenskt rekord i täthet och har enligt Energimyndighetens senaste marknadsundersökning även Sveriges mest energisnåla och bästa byggsystem.

För mer information om tomterna i Blossalyckan samt intresseanmälan kontakta Emrahus redan idag. Inom kort kommer Emrahus lansera en interaktiv applikation där intresserade av Blossalyckan kan på ett enkelt vis vara med och konstruera sitt boende. Mer information följer på Emrahus hemsida