Fullträff i Venture Cup för Chalmersentreprenörer

Vinnarna i Venture Cups regionfinaler är utsedda. Totalvinnare i väst blev WaterWeave, som erbjuder en rening av dagvatten från tungmetalljoner genom ny teknik. Vinnare i kategorin Life Science & Teknik väst blev Vibrika, som har utvecklat en interaktiv ridutrustning. Båda dessa företag drivs av entreprenörer på Encubator.

Regionalfinalen i Venture Cup Väst avgjordes den 16 december bland många mycket bra bidrag. Totalvinnare blev WaterWeave som belönades med 100 000 kronor.

WaterWeave har utvecklat en hållbar lösning för rening av dagvatten från tungmetalljoner. Tungmetalljonerna kommer via utsläpp från bilar och deponier och hamnar sedan i dagvatten. Genom WaterWeaves lösning samlas tungmetalljonerna in genom en biomassa som är odlad på en textil. Idén kommer ursprungligen från Textilhögskolan i Borås och är vidareutvecklad av Sandra Melin och Maria Knutsson på Chalmers Entreprenörsskola och Encubator.

– Det är i första hand kommuner och Trafikverket som ansvarar för insamling av dagvatten. Vi har träffat kunder som vill börja testa vår reningslösning nu, berättar Sandra Melin.

– Vinsten från Venture innebär att vi har finansiering att testa produkten på riktigt och arbeta vidare med produktutveckling, säger Sandra Melin vidare.

Juryn ser stora möjligheter för WaterWeave. De framhäver ett starkt erbjudande som har en enorm marknadspotential att lösa ett akut och viktigt problem. Juryn anser dessutom att produkten har goda möjligheter att bli en global lösning för dagvattenrening.

Utöver totalvinnaren WaterWeave, som även var vinnare i sin kategori Miljö & Energi, utsågs vinnare i kategorierna Människa & Samhälle, Life science & Teknik respektive Webb, Mjukvara & Media. I kategorin Life science & Teknik vann Vibrika, som utvecklar smarta sits- och hållningsutrustningar för ridsport. Även de finns hos företagsinkubatorn Encubator.

– Vi är väldigt glada över det här priset. Det betyder mycket att få bekräftat att vi har bra idé såväl tekniskt som marknadsmässigt, säger Robert Moberg på Vibrika.

I juni nästa år väntar Sverigefinalen i Stockholm. Då har alla vinnare i regionalfinalerna, tillsammans med vinnarna i vår, möjlighet att kvala in. 32 vinnare ska bli 12 nominerade och vem som blir nominerad i Sverigefinalen bestämmer en jury bestående av experter inom flera områden.

För ytterligare information kontakta:

Linnéa Lindau, VD på Encubator, 0730-79 42 08 linnea.lindau@encubator.com

Sandra Melin, WaterWeave, 0702-69 58 53, sandra.e.melin@gmail.com

Robert Moberg, Vibrika, 0708-72 12 19, robert@vibrika.com

• Ekonomi, finans

Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans Chalmers School of Entrepreneurship. Genom att matcha bra affärsidéer med ambitiösa affärsutvecklare, samt tillföra kapital, kunskap och nätverk, skapar Encubator nya tillväxtbolag och bidrar till utbildandet av framtidens entreprenörer. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Sedan starten 1997 över 50 bolag skapats. www.encubator.com

Linnéa Lindau

Presskontakt VD +46 730 794 208