Rekordmånga studenter vill fortsätta som entreprenörer

Rekordmånga entreprenörer på Encubator väljer i år att fortsätta med sina affärsprojekt. Orsaken är det stora kundintresset. – Det är minst 7 av 11 affärsprojekt som drivs vidare i år, vilket är väldigt roligt. De har samtliga fått bra respons från blivande kunder, säger Linnéa Lindau, VD på Encubator.

Encubator är Chalmers inkubator som förverkligar affärsidéer tillsammans studenter från Chalmers Entreprenörskola. Affärsidéerna kommer från akademisk forskning, etablerade företag och privatpersoner. Affärsprojekten som nu drivs vidare har en teknikbredd från alla områden.

– Det är en bredd på såväl branscher som längden på att komma ut på marknaden. Som exempel kan nämnas Swedish Algae Factory, som genom modern teknologi utvinner förnybar råolja från alger, räknar med att starta sin försäljning 2018, medan ett par av våra bolag inom ICT redan skickat sina första fakturor, säger Linnéa Lindau.

En förklaring till det stora intresset att fortsätta driva affärsidéerna vidare är att entreprenörerna har testat sina affärshypoteser hos potentiella kunder. Det har skett i ett tidigt skede och utifrån kundernas respons har produkterna anpassats. Det gör att man snabbare kan komma ut på marknaden och också kan sälja det kunderna verkligen vill ha och är villiga att betala för.

– Vi ser också att vi har haft en bra matchning av affärsidéer och entreprenörsstudenter som blivit passionerade och verkligen tagit idéerna till sig. De är hungriga på att träffa kunder och beredda att lägga tid för att få det att gå i hamn och bli bolag med livskraftiga affärer, säger Linnéa Lindau.

Linnéa Lindau,  VD på Encubator, 0730-79 42 08, linnea.lindau@encubator.com,

• Företagande