Pressmeddelande -

Eesti Energias företag inom förnybar energi Enefit Green förvärvar Nelja Energia

Enligt aktieförvärvsavtalet som tecknades idag kommer Eesti Energias företag inom förnybar energi, Enefit Green, att bli 100-procentig ägare till aktierna i Nelja Energia. Köpeskillingen för aktierna uppgår till 289 miljoner euro. Enefit Green kommer även att ta över lånen från Nelja Energia på 204 miljoner euro. Efter förvärvet av Nelja Energia kommer Enefit Green att fortsätta investera i en expansion av förnybar energi i Östersjöområdet.

”Det strategiska målet för Eesti Energia är att öka andelen el från förnybara och alternativa källor till 40 % i koncernens produktportfölj fram till år 2022. Ett sätt att nå målet, utöver att bygga nya produktionsenheter, är att förvärva lämpliga företag. När nyheten om att Vardar skulle sälja Nelja Energia kom i början av året blev vi intresserade eftersom det skulle hjälpa oss att realisera vår strategi”, säger Hando Sutter, styrelseordförande i Eesti Energia. Han tillägger att eftersom regeringen gett Eesti Energia mandat att ta Enefit Greens minoritetsandel till börsen i Tallinn kommer alla intresserade få möjlighet att delta i företagets framtida utveckling. Eesti Energia kommer att dela ytterligare information om det första offentliga erbjudandet så snart den förberedande fasen tillåter.

"Att äga Nelja Energia var en framgångssaga för oss, men i enlighet med ägarens strategi avslutar vi nu vårt engagemang i verksamheterna utanför landet. Vardars ägare har beslutat att fokusera på vattenkraft i Norge och på utvecklingen av kraftproduktionen i landet. Den här affären kommer att hjälpa oss att implementera den nya strategin, säger Thorleif Leifsen, koncernchef på Vardar.

Aavo Kärmas, ansvarig för Enefit Green, säger att förvärvet av Nelja Energia gör Enefit Green till den snabbast växande producenten av förnybar energi i Östersjöområdet. "Förnybar energi har en stark framtid, och här vill vi bidra", säger Kärmas. Han tillägger att det, givet storleken på Enefit Green och Nelja Energias utvecklingsprojekt inom förnybar energi, finns stora möjligheter till ytterligare expansion. "I framtiden ser vi att vi producerar förnybar energi i Estland, Finland, Lettland, Litauen och även i Polen – länder där Eesti Energia också säljer el”.

Efter förvärvet av Nelja Energia kommer den mängd förnybar el som produceras av Enefit Green att nära tredubblas: från dagens 0,4 terawatttimme till över 1 terawattimme.

Det slutgiltiga godkännandet av förvärvet kräver godkännande av de estniska, lettiska och litauiska konkurrensmyndigheterna.

År 2017 producerade Eesti Energia totalt 9736 gigawattimmar el, varav 372 gigawattimmar var förnybar el från Enefit Green. Enefit Green äger fyra vindkraftverk med en total kapacitet på 111 MW, tre kraftvärmeverk i Estland och Lettland, ett vattenkraftverk och ett solkraftverk. Enefit Green är den producent av förnybar energi som har de mest diversifierade energikällorna i Baltikum. Företaget producerar miljövänlig energi från vind, biomassa, vatten, blandat kommunalt avfall och sol.

Nelja Energia är en producent av förnybar energi i de baltiska staterna som äger vindkraftparker i Estland och Litauen. Den totala kapaciteten hos de 17 vindkraftparkerna i Nelja Energia är 287 MW. Dessutom har Nelja Energia en minoritetsandel i två kraft- och värmeväxlingsanläggningar med biogas i Estland. Företaget äger även en pelletsfabrik och en samproduktionsanläggning i Lettland. År 2017 producerade Nelja Energia 0,8 terawattimmar el.

Vardar Eurus säljer 77 % av aktierna i Nelja Energia till Enefit Green. Återstående 23 % av aktierna kommer att förvärvas från estniska investerare.

För mer information, kontakta:
Kaarel Kuusk, Media Relations Manager
Eesti Energia AS
Lelle 22, 11318 Tallinn
Tel: +372 5285049
e-post: kaarel.kuusk@energia.ee
www.energia.ee

För Eesti Energias logo, se: http://www8.energia.ee/fileshare/files/b9665a85/EE_Logo.jpg

Alexander Bernhard

Presskontakt Marketing Communications Manager 070-5752965