​Nu går det att bygga en solcellspark på bara en vecka

Efterfrågan på egna solcellsparker har ökat det senaste året. För den som har egen mark är markmonterade solpaneler ett utmärkt alternativ för en gård som snabbt vill ställa om och börja producera egen miljövänlig solel. Det behöver inte ta mer än några dagar att montera närmare 1 000 solpaneler.

Jonas Helander, projektutvecklingschef på solenergiföretaget EnergiEngagemang ser parkerna som en mycket intressant satsning för markägare framöver.
– Redan i slutet av förra året hade vi sålt in två parker som vi ska montera i vår och fler är på gång. Det finns många gårdar runt om i landet som saknar bra tak men som ändå vill ställa om till egen solelproduktion. Då är det markmontage som gäller.

Kräver noggrann planering

Solenergiföretaget EnergiEngagemang har lång erfarenhet av att projektleda och montera större solcellsanläggningar till både lantbruk och företag. Vanligtvis monteras solpanelerna på tak men markmontage är lättare att genomföra och går framförallt snabbare.

– Ett montagearbete i den här storleken kräver en noggrann planering för när väl installatörerna är på plats går det undan och då gäller det att allt material är på plats, berättar Fredrik Davidsson, projektledare på EnergiEngagemang och ansvarig för installationerna i södra Sverige.

Solcellspark – så här blir den lönsam

En solcellspark för eget bruk ska inte vara större än 255 kW i installerad effekt. Är anläggningen större måste ägaren betala skatt, även på den egenproducerade elen man själv förbrukar. En optimalt planerad solcellspark för eget bruk består av 920 solpaneler med vardera en effekt på 275W. Då får man en solcellsanläggning som ligger precis under energiskattegränsen (920x275W= 253 kW). Solcellsparken får en beräknad årsproduktion på 250 000 kWh och en yta på 6 400 kvm vilket motsvarar en normalstor fotbollsplan.