Bonus-malus – dödsstöt för biogas som fordonsbränsle?

Förslaget till bonus-malus-system för nya lätta fordon, som presenteras av enmansutredaren Petter Classon i dag, syftar till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan, samt bidra till fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Men det leder åt helt fel håll. Endast bilar som drivs med el och vätgas ges en bonus. Förnybara drivmedel som biogas får sämre förutsättningar än i dag. Utredningen spår i sin egen konsekvensanalys att dieselbilarna kommer att öka markant till 2030, medan klimatreduktionen blir marginell. Systemet kommer inte att premiera verklig klimatnytta.

- Förslaget kan bli dödsstöten för biogas som fordonsbränsle. Biogasbilar får ingen bonus. Den ger inga incitament att välja gasbil, vare sig för privat personer eller företag, vilket borde vara en självklarhet. I stället för en tydlig satsning på förnybara drivmedel leder förslaget till ökad dieselberoende. Om inte förslaget ändras riskerar det att leda till ett miljöfiasko, exempelvis ökade utsläpp av luftföroreningar i våra städer, säger Maria Malmkvist, VD på Energigas Sverige.

Sverige är i dag ett ledande, grönt föredöme inom fordonsgas med över 50 000 fordon och 200 tankställen och en biogasandel i fordonsgasen på över 70 procent. Gasbil är i dag ett prisvärt alternativ på bilmarknaden med mycket hög klimatnytta.

- Bonus-malus-systemet blir den nya miljöbilsdefinitionen. Men det nuvarande förslaget skickar signalen till kunderna att biogas inte är ett ”miljöalternativ” i lätta fordon. Detta borde vara helt oacceptabelt för en regering med gröna ambitioner som vill främja en cirkulär ekonomi. Nu krävs politisk handling och ansvarstagande. Gör om och gör rätt så att bonus-malus-systemet verkligen driver på mot fossilfrihet, avslutar Maria Malmkvist.

Erik Gutiérrez-Aranda, kommunikationsansvarig Energigas Sverige

Mobil: 072-201 17 97

E-post: erik.gutierrez.aranda@energigas.se

Ämnen

Energigas Sverige - branschorganisationen för aktörer inom biogas, fordonsgas, gasol, naturgas och vätgas.

Jonas Gustafsson

Presskontakt Press- och kommunikationsansvarig 0708-99 55 60

Nyheter från Energigas Sverige

Energigas Sverige är en medlemsfinansierad branschorganisation som arbetar för en ökad användning av energigaser. Vi har en bred roll som språkrör inom området energigas där säkerhet, analys och opinionsbildning är viktiga delar. Vi verkar för att Sverige genom en säker, miljömedveten och effektiv gasanvändning får en hållbar och långsiktig energiförsörjning.

Energigas Sverige

St Eriksgatan 44