Förnybarhetsdirektivet riskerar urholka Sveriges miljöambitioner

Energigas Sverige har nu lämnat in sitt remissvar på EU-kommissionens nya förslag till förnybarhetsdirektiv, den så kallade RED II. Direktivet ska främja användningen av förnybara energikällor bland EU:s medlemländer, men riskerar istället att urholka deras miljöambitioner på transportområdet. I kommande förhandlingar måste den svenska regeringen se till att direktivet inte blir ett tak som urholkar ambitionen för förnybara bränslen inom transportsektorn.

Det gäller flera av direktivets huvuddelar. Exempelvis har kommissionen övergett ett särskilt förnybarhetsmål inom transportsektorn och fokuserar istället på ett kvotpliktsystem för avancerade biodrivmedel som leder till att vissa biodrivmedel ska ersättas med andra liknande drivmedel.

- Målet måste vara att öka användningen av biodrivmedel så att fossila transportbränslen kan fasas ut. Istället fokuserar direktivet på att byta ut hållbara drivmedel med liknande bränslen vilket ger felaktiga signaler till medlemländerna och deras miljöambitioner. Alla biodrivmedel med god hållbarhet och klimatnytta kommer att behövas om EU och Sverige ska nå sina klimatmål, säger Maria Malmkvist VD för Energigas Sverige

I direktivet finns också ett förslag om att fordonsgasen ska ingå i ett kvotpliktsystem för låginblandning utan att kommissionen redovisar en plan för hur man långsiktigt ska nå ett helt förnybart system för bränslen. Det är avgörande för transportomställningen att rena och höginblandade biodrivmedel kan fortsätta utvecklas i framtiden. Innan man kan säkerställa konkurrenskraften för höginblandade biodrivmedel inom ramen för en kvotpliktslösning, måste höginblandade drivmedel kunna stöttas genom andra styrmedel, som exempelvis skattebefrielse eller produktionsstöd.

- Det måste finnas en flexibilitet för medlemsstater med högre ambitionsnivå att kunna utforma nödvändiga nationella stöd och styrmedel. Det gäller även för Sverige. Nu måste den svenska regeringen vara pådrivande i förhandlingarna om förnybarhetsdirektivet, så att harmoniserade EU-regler inte blir ett tak och ett hinder för de framsteg vi redan gjort i Sverige, säger Maria Malmkvist, VD för Energigas Sverige.

För mer information kontakta:

Erik Gutiérrez-Aranda, kommunikationsansvarig, Energigas Sverige, mobiltelefon: 072-201 17 97, e-post: erik.gutierrez.aranda@energigas.se