Klimatbonus bättre än krånglig kvotplikt för ökad andel biodrivmedel

Energimyndigheten presenterade idag sitt regeringsuppdrag att utforma ett förslag till kvotplikt för förnybara drivmedel. Detta är ett led i att uppnå EU:s mål om 10 procent förnybar energi i transportsektorn. Svenska Gasföreningen menar att Sverige borde ha en betydligt högre ambition då vi har goda förutsättningar för att producera biodrivmedel. Detta är också en förutsättning om Sverige ska kunna nå de politiska ambitionerna om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030.

- Varför rigga upp en enorm giljotin för att skära en liten ostkant? Kvotplikt är ett komplext system som riskerar att hämma utvecklingen av verkligt rena biodrivmedel. Regeringen säger sig vilja stimulera den positiva utvecklingen med biogas till fordonsdrift. Inför då istället en klimatbonus, säger Anders Mathiasson, vd Svenska Gasföreningen.

Förslaget till klimatbonus är självfinansierande och belastar inte statsbudgeten med några kostnader då en avgift åläggs fossila drivmedel och en klimatbonus ges till produktion av biogas och andra förnybara drivmedel. Vår övertygelse är att morot i form av en bonus i detta fall är mer effektivt än en piska.

Trenderna på den svenska drivmedelsmarknaden är en minskning av bensinförsäljningen, medan försäljningen av diesel ökar. Försäljningen av etanol har varierat, mycket på grund av det skiftande bensinpriset. Försäljningen av gasbilar har ökat enormt senaste året och försäljningen av biogas till fordonsdrift har ökat med 26 procent jämfört med första halvåret 2008.

Under 2008 uppgick andelen biodrivmedel till 4,7 procent, en ökning från 3,8 procent året innan. Med samma ökningstakt i år och framöver så når vi det föreslagna målet om 10 procent betydligt tidigare än 2020. Svenska Gasföreningen har mycket negativa erfarenheter av den så kallade pumplagen som riksdagen antog förra mandatperioden. Oro finns nu att en kvotplikt åter igen skulle ge biogasen en konkurrensnackdel och icke teknikneutrala villkor.

- Utmaningarna är stora för att minska utsläppen inom transportsektorn. Om staten endast önskar ökade skatteintäkter så måste det mot bakgrund av klimatdebatten finnas bättre områden att beskatta. Energimyndigheten menar att en eventuell kvotplikt ska förenas med fortsatt skattebefrielse för bl a biogasen och jag förutsätter att regeringen instämmer, avslutar Anders Mathiasson, vd Svenska Gasföreningen.

Kontakt:

Anders Mathiasson, vd