Pressinbjudan: Svante Axelsson en av huvudtalarna på årets Gasdagar

Årets Gasdagar inleds den 31 maj i Båstad. Svante Axelsson, regeringens samordnare för Fossilfritt Sverige inledningstalar liksom Skånes landshövding Annelie Hulthén, Karin Svensson Smith ordförande för Riksdagens trafikutskott och Markus Wråke, VD för Energiforsk.

- Vi är väldigt glada över att välkomna dessa inledningstalare till Gasdagarna, som är gasbranschens årliga samling med fokus på energigasernas roll i det hållbara energisystemet. De kommer att ge sina perspektiv på gasens roll i den fossilfria utmaningen och den energi- och klimatomställning som Sverige står inför, säger Maria Malmkvist, VD för Energigas Sverige.

- Det är viktigt för oss som bransch att få ta del av erfarenheter och perspektiv om hur energigaserna kan spela en viktig roll i energiomställningen inom såväl transport- som industrisektorn. Exempelvis utgör Skåne ett lysande exempel på hur en fungerande gasinfrastruktur lett till att många industrier i regionen använder naturgas och gasol i sina verksamheter. Det i sin tur ökar möjligheterna till inblandning av biogas i gasnätet och gör att industriföretag kan fasa ut sina oljeprodukter på sikt. Att Region Skåne också antagit en färdplan som innebär att regionen ska vara Europas ledande biogasregion år 2030 bidrar till att ge Sverige ett grönt lyft för framtiden, säger Maria Malmkvist, VD Energigas Sverige.

Inledningen följs av två dagars parallella seminarier. Dag ett tar bland annat upp omställningen för de tunga vägtransporterna, biogasens framtid i Sverige och framtida gasdistribution för olika användningsområden. Mikael Odenberg, tidigare försvarsminister och generaldirektör för Svenska Kraftnät kommer avsluta dagen med att berätta om sina lärdomar och erfarenheter från den svenska energipolitiken.

Andra dagens seminarier handlar bland annat om hållbara affärsmodeller för energibranschen, hur den svenska skogen ska användas för framtida behov samt den cirkulära ekonomin på globalt och nationell nivå. Avslutningsvis presenterar företrädare från Energimyndigheten och energibranschen sina tankar om de globala energimarknadernas utveckling.

Media deltar kostnadsfritt i samtliga pass. V.g. kontakta kommunikationsansvarig Erik Gutiérrez-Aranda tel.072-201 17 97 eller på erik.gutierrez.aranda@energigas.se

Tid: onsdag 31 maj kl. 09.45. Avslutning torsdag 1 juni 15.45

Plats: Hotellet Skansen, Kyrkogatan 2, Båstad