Byte till bioolja – möjligheter och stöd

Workshop om möjligheter för företag att övergå till bioolja arrangeras 25 april på Linnéuniversitetet i Växjö. Workshopen riktar sig till de som använder fossila bränslen i förbränningsprocesser idag och som har behov av snabb effektreglering. Dagen samordnas av Energikontor Sydost och Research institutes of Sweden. Start kl 10.00 i sal H1211.

Idag går allt fler företag över till att använda biobränslen. Pyrolysolja är en specifik bioolja som kan utvinnas från fasta biobränslen och som har potential att produceras i Sverige. Workshopen kommer att behandla möjligheterna med och framstegen som gjorts inom pyrolysolja och andra biooljor, både i Sverige och utomlands, samt informera om vilka statliga stödmöjligheter som finns för övergång till biobränslen och energieffektivisering.

Workshopen vänder sig till de som använder fossila bränslen i förbränningsprocesser idag, främst olja eller gas och som framförallt har behov av snabb effektreglering (t.ex. livsmedelsindustrier, vissa kemi-, metall- och plastindustrier), biooljeleverantörer, energibolag, teknikleverantörer, kommuner och länsstyrelser.

Datum: Tisdag 25 april

Tid: 10.00 – 15.00

Plats: Sal H1211, Linnéuniversitetet i Växjö

09.30 – 10.00 Registrering, kaffe och fralla