Företagens kompetens inom energieffektivt byggande blir allt viktigare

Det kommunala fastighetsbolaget Alingsåshem bygger numera allt i passivhusteknik. Grundkravet i upphandlingarna är att företagen kan energieffektivt byggande.

– Det handlar om att kunna kvalitetssäkra bygget, säger Alingsåshems vd Ing-Marie Odegren

När Alingsåshem skulle renovera miljonprogramsområdet Brogården valde man att blåsa ut alla lägenheterna ner till betongstommen, och sen bygga ett helt nytt klimatskal i passivhusteknik. Energianvändningen minskade med 75-80 procent. Nu har bolaget bestämt att allt de bygger framöver ska göras i passivhusteknik.

Ing-Marie Odegren menar att det är av största vikt för byggföretagen att fortbilda sina anställda i energieffektivt byggande, och rekommenderar utbildningen Energibyggare.

– Om man fått utbildning i energieffektivt byggande blir man mer konkurrenskraftig. På Brogården fick vi lära upp så mycket människor, kompetensen fanns inte. Men nu vill vi att det ska finnas färdigutbildade människor.

Vid upphandlingar är Alingsåshem noga med kompetensen.

– Det är ett grundkrav att företagen kan energieffektivt byggande, avslutar Alingsåshems vd Ing-Marie Odegren.

Hanna Wedel, kommunikatör Passivhuscentrum Västra Götaland