I Mundekulla ger solen extra kraft

Riktigt energisnåla hus och hus med smarta energilösningar visas under några dagar för allmänheten. Lördagen den 23 november visas bland annat ett bra exempel på hur man som kan producera el själv.

På Mundekulla kurs och retreatgård finns en av Kalmar läns större solcellsanläggningar, som installerades i augusti 2013. Anläggningen är på 120 m2 och förväntas producera ca 18000 Kwh el om året.

”Finessen med att åka och titta på anläggningar är att man får höra och dela verkliga erfarenheter från ägarna själva.” säger Lena Eckerberg som är projektledare på Energikontor Sydost. ”Ägarna är oftast mycket väl pålästa om teknik och förutsättningar och dessutom entusiastiska över sina anläggningar. I det här fallet är solcellsanläggningen ett bra exempel på en installation som platsar på skuggfria ladugårdstak och det är ett strålande tillfälle för tex lantbrukare att komma och se en större anläggning..”

”Vi hade funderat på solceller länge men kände inte till att det var lönsamt. Tack vare att vi studerade några solcellsanläggningar och fördjupade oss i ekonomi och funktion blev vi medvetna om att vi kunde räkna hem investeringen på ca 7 år (med 35 % bidrag, som gäller fn) nu visar vi med stolthet anläggningen tillsammans med Andreas Molin från Linköpings Universitet, solcellsexpert, som kommer att föreläsa om funktion, montage och ekonomi runt solcellssystem.” säger Berndt Elmberg, ägare till Mundekulla kurs och retreatgård.

Samtidigt finns det andra intressanta studier man kan göra i Mundekulla om man går i bygg-eller renoveringstankar. Val av isoleringsmaterial, spara energi genom att slopa luftspalter i tak, återanvändning av material, bygge av halmhus mm. Välkomna till Mundekulla lördagen den 23/11 klockan 10.00 till en givande föreläsning.

Fler hus att besöka finns på www.miljoklokahus.se

Under några dagar i november 2013 pågår visningar nästa tillfälle är den 22-23 november 2013. Husen som visas kan ha passivhusstandard, vara plusenergihus eller ha tex en solcellsanläggning. Både privata egnahem, flerbostadshus och offentliga lokaler visas. Visningarna är öppna för alla och helt gratis- men till vissa av husen måste man anmäla sig i förväg.. Hitta ett eller flera hus att besöka på www.miljoklokahus.se och boka in dig för visning. Här finns alla husen, vi fyller på listan allt eftersom intresserade och passionerade husägare anmäler sitt intresse.

Mundekulla kurs och retreatgård visas den 23 november kl 10-12.
Föreläsningen om solceller startar kl 10.00.

Välkomna

Kontakt: