Maxi i Växjö belyser energieffektivitet

19 januari samlas EEMaxiS, nätverket för Maxi ICA-butiker i Sydost, i Växjö för en tematräff om belysning. Deltagarna kommer bland annat att få en butiksdemonstration i energieffektiv belysning, ledd av företaget Prolight och lyssna på Mikael Rosén från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Medlemmarna i EEMaxiS, energieffektiviseringsnätverket för Maxi ICA-butiker i Sydost, har under hösten kartlagt nio Maxi-butikers energiflöden för att ta reda på och åtgärda energitjuvar. 19 januari samlas medlemmarna på Maxi ICA Stormarknad i Växjö för att diskutera belysning, vilken är stor del av butikernas energikonsumtion.

Mikael Rosén från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut kommer att presentera resultatet av Växjö-butikens energikartläggning och de åtgärder som gjorts hittills. Deltagarna kommer utöver det att få en genomgång av Växjö-butikens nya belysningsinstallationer av företaget Prolight. Medlemmarna har också som uppgift att bestämma nätverkets målsättning för energieffektivisering till 2020.

”Maxihandlarna är en grupp drivna och ambitiösa företagare med miljöfrågorna högt på agendan. Jag förväntar mig att de, inspirerade och peppade av varandra, kommer våga sätta långt tuffare mål än EU eller Sverige.” säger Daniel Hägerby, projektledare och nätverkskoordinator från Energikontor Sydost.

Datum: Torsdag 19 januari

Tid: 10.00