Offentligt ägda byggnader går i täten

Från och med år 2021 ska nybyggda hus i Europa byggas mycket mer energieffektivt än idag. Det är en stor utmaning, men fullt möjlig! Energikontor Sydost samarbetar med Kalmar kommun och organiserar en kort lokal studieresa för att se riktigt bra energilösningar vid både nybyggnation och renoveringar i några offentliga byggnader i Kalmar och Mönsterås.

”Det finns flera riktigt bra exempel på hur man kan renovera för att uppnå en bra energistandard. Vi besöker Stensö vårdcentral för att få ta del av landstingsfastigheters erfarenheter.” säger Lena Eckerberg som är projektledare på Energikontor Sydost och leder satsningen Miljökloka hus. Tillsammans med Jane Wågsäter, miljöstrateg i Kalmar kommun arrangeras en studieresa för kommunens tjänstemän som jobbar med energifrågor.

”Vår erfarenhet är att studiebesök inspirerar och ger mycket igen på hemmaplan och vi är glada att Landstingsfastigheter här i Kalmar ställer upp och visar Stensö hälsocentral som har genomgått en omfattande renovering för att minska energianvändningen. Här finns effektiv styrning på temperatur och ventilation, energieffektiva fönster, klok styrning av belysning. Dessutom har hälsocentralen en stor solcellsanläggning på taket.” berättar Lena Eckerberg.

Studieresan fortsätter sedan till Mönsterås och den nybyggda förskola Galaxen som invigdes i september. Förskolan Galaxen i Mönsterås består av en nybyggd del och en ombyggnadsdel. Förskolan är en genusneutral förskola och ett hälsosamt klimatsmart passivhus i trä med låg energiförbrukning och trivsam arbetsmiljö. Nybyggnationen är utförd helt i trä, med gröna tak och en stor solcellsanläggning som producerar motsvarande elbehovet för verksamheten. Det sista stoppet är på Mönsterås bibliotek i Mönsterås kommun som stod färdigt 2013. Det är ett lågenergihus som värms med fjärrvärme (golvvärme). Biblioteket förbrukar endast 30 % jämfört med en traditionell byggnad och har en energiåtgång nära passivhusstandard, 40 kWh/m2.

”Det finns en efterfrågan att få veta mer om energieffektivt byggande och framförallt om solceller, och nu ges chansen att prata med dem som har erfarenheter från byggprocessen och vi ser gärna att vi tar till vara de regionala erfarenheter som finns där den offentliga sektorn kan vara föregångare i samhället. ”menar Jane Wågsäter som är Kalmar kommuns miljöstrateg. ”Jag driver ett nätverk för energifrågor och det här var ett bra tillfälle att samverka med Energikontor Sydost och deras initiativ Miljökloka hus. I Kalmar kommun bedrivs ett av Sveriges största energieffektiviseringsprojekt och vi behöver bli bättre på att kommunicera vad vi gör både internt och externt. Det här studiebesöket skapar ett bra tillfälle för erfarenhetsutbyte. ”

Faktaruta Miljökloka hus: Under fyra dagar i november 2014 pågår visningar 7-8-9 november runt om i sydöstra Sverige. Husen som visas kan ha passivhusstandard, vara plusenergihus eller ha t.ex. en solcellsanläggning. Både privata egnahem, flerbostadshus och offentliga lokaler visas. Visningarna är öppna för alla och helt gratis- men du måste i vissa fall anmäla ditt besök i förväg. Hitta ett eller flera hus att besöka på www.miljoklokahus.se och boka in dig för visning.

Hålltider:

Datum 7 november 2014

Studieresan startar kl 09.00 utanför stadshusets entré (Östra Sjögatan 16) i Kalmar

Stopp 1: ca 0915. Stensö Hälsocentral
Stopp 2: ca 10.15 Pumpen, Grindängsvägen 4B
Stopp 3: ca 13.00 Förskolan galaxen Mölstadsskolan Mönsterås
Stopp 4: Ca 14.00 Mönsterås bibliotek, Mönsterås

Pressen är välkommen att närvara.

Kontakt: Lena Eckerberg, Energikontor Sydost lena.eckerberg@energikontorsydost.se,  tel. 0734-40 82 75

• nzb
  • miljökloka hus