Stort intresse för solenergi under Solenergidagarna

Den 1-31 maj 2014 genomförs Solenergidagarna i Sverige, vilket är en del av European Solar Days som är den största solenergikampanjen i Europa, med mer än 20 deltagande länder sedan 2002

Solenergi är en klimatsmart, effektiv och välprövad förnybar energikälla och allt fler väljer att installera solceller och solfångare för att producera el respektive värme. Intresset för solenergi har växt kraftigt inom Sverige de senaste åren. Exempelvis under 2013 installerades 19 MW solcellseffekt i landet, jämförd med 8,3 MW under 2012.

Kampanjen solenergidagarna är ett initiativ från Energikontoren Sverige i sammarbete med deltagande kommuner med stöd från Energimyndighetet. Den pågår den 1-31 maj och syftar till att höja medvetandenivån om solenergi hos allmänheten.

Under maj månad förväntas ca 200 aktiviteter i hela Sverige, bl. a. mässor, föreläsningar, torgmöten, öppet hus, tävlingar mm. Aktiviteterna arrangeras av energi- och klimatrådgivare, solenergiföretag m.fl.

Information om kampanjen och om solenergi samt länkar till de olika arrangemangen i Sverige finns på hemsidan www.solardays.se

Välkommen till våra arrangemang under Solenergidagarna!

Kontakt
Josep Termens, projektledare. Hållbar utveckling Väst (energikontor i Västra Götaland)
031-389 14 81 eller josep.termens@hallbarutvecklingvast.se

Lena Gunnarsson, projektledare. Energikontor Skåne