Unga tjejers teknikintresse stöttas

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 10:55 CEST

30 gymnasietjejer från Tingsryd, Älmhult och Växjö deltar i Tjejresan som startar med ett studiebesök på VEAB i Växjö och Volvo i Braås den 9 september. Tjejresor har tidigare gjorts i Kalmar i län med mycket gott mottagande. Syftet är att inspirera fler tjejer att välja tekniska utbildningar genom studiebesök och möten med kvinnor i teknikbranschen.

Tjejerna går i årskurs 2 och 3 på de naturvetenskapliga och tekniska programmen från Teknikum i Växjö, Haganässkolan i Älmhult och Wasaskolan i Tingsryd. Det blir totalt fyra tillfällen som tjejerna träffas i höst.

Vid första träffen hälsar VEAB:s vd Ann-Mari Ståhlberg välkommen och sen blir det rundvandring och en chans att ställa frågor om hur det kan vara att jobba som tjej i en mansdominerad bransch. På Volvo Construction Equipment får tjejerna åka dumper och en guidad tur genom monteringen.

Tjejresan arrangeras av KNUT-projektet genom Energikontor Sydost i samarbete med Linnéuniversitetet, GoTech och Regionförbundet södra Småland.

För mer information, kontakta Kerstin Eriksson, kerstin.eriksson@enerikontorsydost.se, tel. 0706-20 83 07.

Kommentarer (0)