Lars Andrén kallas för Sveriges Mr Sol och har tack vare sitt lustfyllda sätt att lyfta förnybar energi, inte minst solenergi, nu nominerats till ett prestigefyllt miljöpris.

Solentusiasten Lars Andrén nominerad till Roger Lerón-priset

Energikontor Norr har nominerat solpionjären Lars Andrén till det ärofyllda Roger Léron-priset. Utmärkelsen hyllar framträdande bidrag till utvecklingen av hållbar energi på EU-, lokal och regional nivå. Genom sina otaliga föreläsningar runt om i norra Sverige och övriga landet har Lars Andrén inspirerat människor kring förnybar energi och inte minst solenergi i alla dess former.

Varje år nomineras ett antal eldsjälar i Hållbarhetseuropa till det prestigefyllda Roger Lerón-priset som stiftats av FEDARENE, ett europeiskt nätverk med över 70 medlemmar bestående av energiaktörer och lokala/regionala myndigheter, däribland Energikontor Norr. Energikontor Norr har nu nominerat svenska Lars Andrén för sina insatser för solenergin i Sverige.

Lars Andrén har engagerat många genom sitt sätt att lustfyllt föreläsa om och främja solenergi under dryga 20 års tid genom sitt företag DrivKraft Andrén AB. Han är en av Sveriges (kanske rent av Skandinaviens) mest anlitade föreläsare på temat förnybar energi, energieffektivt byggande och inte minst solel och solvärme. Lars har dessutom framgångsrikt använt sina nätverk för att informera och påverka politiker och andra beslutsfattare.

Mellan åren 1995 – 2015 var Lars ordförande i den svenska branschorganisationen Solar Energy Association of Sweden (SEAS) och han har även haft flertalet ytterligare uppdrag i Energisverige, bland annat styrelseordförande i Etik & Energi och Föreningen Sveriges Energirådgivare. Genom sina föreläsningar och sitt ordförandeskap i SEAS har Lars spridit kunskap kring solenergi både lokalt, regionalt och nationellt. Han har genom sitt mångåriga engagemang för solenergi bland vissa kretsar gått under benämningen Sveriges Mr Sol.

Genom sina upplysningsinsatser och det faktum att han nått ut till cirka 450 000 personer under årens lopp har Lars Andrén haft en strategisk betydelse för solenergins utbredning i Sverige. Lars är en av 13 nominerade till Roger Lerón-priset. Vinnaren utses i Bryssel 9 oktober.

Vi är en oberoende kompetensresurs utan egna vinstintressen med uppgift att öka andelen förnybar energi, hushålla med energi och naturresurser och bidra till hållbar utveckling. Tillsammans med Region Norrbotten ägs Energikontor Norr av de 14 kommunerna i Norrbotten. Vårt energikontor ingår i ett nätverk av cirka 400 lokala och regionala energikontor i EU.