Lantmännen Cerealia i Uppsala installerar miljövänlig LED-belysning

Lantmännen Cerealia i Uppsala installerar miljövänlig LED-belysning

Lantmännen Cerealia i Uppsala installerar LED-gatljus för att lysa upp parkeringen och fasaden till den nybyggda järnvägshallen.

Lantmännen ägs av Sveriges bönder genom en ekonomisk förening och etablerades redan 1880. Idag står Lantmännen bakom flera kända varumärken som Axa, Kungsörnen och Kronfågel och förfogar över hela produktionskedjan, från växtförädling via odling till livsmedelstillverkning.

Lantmännen är i starkt beroende av energi i sin verksamhet och tar därför framtids- och klimatfrågor på största allvar. Under 2007 antog Lantmännen en policy för systematiskt och långsiktigt arbete mot en hållbar energianvändning.

Lantmännen Cerealias Uppsalaanläggning förser 22,5 % av Sverige med mjöl och är under pågående utbyggnad för att klara av efterfrågan. Vid bygge av den nya järnvägshallen ville man belysa parkeringen på ett sätt som var energieffektivt och hade god färgåtergivning så att färgen på fasaden skulle framträda även nattetid.

Efter projektering valdes LED-armaturen LU2 att belysa fasaden. Armaturen har en energiförbrukning på 75W per armatur, hög färgåtergivning och en patenterad lins för spridning av ljuset i en rektangulär ljusbild.

-Energiförbrukningen hos traditionella alternativ hade blivit minst det dubbla, redan där har man gjort en bra affär. Man ska också väga in att denna armatur är i princip underhållsfri i tolv år, säger Dennis Randbäck, VD för Energisystem, som levererat armaturen.

Resultatet blev lyckat och Lantmännen är nöjda med hur den nya fasaden och parkeringen är upplyst.

-Det lyser jättebra! Resultatet blev helt rätt för oss, säger Arne Mattsson, teknisk chef på Lantmännen Cerealia i Uppsala. Arne tillägger också att det känns rätt att visa utåt att man vill satsa på energieffektiv teknik.

Kategorier

Energisystem AB är ledande leverantör inom energibesparing för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 270 miljoner kronor åt Svenska slutförbrukare.

fredrik.denninger@energisystem.se

Fredrik Denninger

Klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning

Energisystem erbjuder klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning. Vi hjälper Svenska sportanläggningar, hamnar och industrikunder att stärka sin miljöprofil och uppnå utsatta miljömål genom uppgradering till modern belysningsteknik. Den nya tekniken genererar stora besparingar genom halverad energiåtgång och nästintill obefintligt underhåll - En affärsidé som gör alla till vinnare, inte minst miljön.

Energisystem AB

Riksvägen 22