Storstockholms Lokaltrafik miljösatsar med LED-teknik

Storstockholms Lokaltrafik miljösatsar med LED-teknik

Storstockholms Lokaltrafik agerar klimatsmart och väljer att spara energi och pengar på belysning genom att installera energisnåla diodarmaturer över parkeringsyta på Busslinkdepån i Täby.

Storstockholms Lokaltrafik innefattar den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor. Totalt omfattar verksamheten ungefär 700 000 resor per dag.

Storstockholms Lokaltrafik är sedan 2006 miljöcertifierade enligt ISO 14001. Miljöledningssystemet fungerar som en garanti för ett effektivt och systematiskt miljöarbete. SL köper bara el från förnybara energikällor (vind- och vattenkraft) och en resa med tunnelbanan innebär cirka 30 000 gånger mindre koldioxid än motsvarande resa med bil.

Som ett steg i miljöarbetet har Storstockholms Lokaltrafik tillsammans med Energisystem och vår kontrakterade återförsäljare Eklöf Contromatic AB gjort en insats för att spara energi genom installation av den energisnåla LED-armaturen LU4 för att belysa personalparkeringen på bussterminalen i Täby.

-Armaturerna lyser väldigt starkt, har bra ljusspridning,  och den låga energiförbruktningen är helt otrolig, säger Harry Selander på Eklöf Contromatic AB.

Resultatet av installationen blev en energibesparing på 50 % jämfört med om man installerat en traditionell lösning. Med LED-armaturernas livslängd på 50 000 timmar minskar också underhållet med ljuskällebyten på 7 meters höjd.

-Belysningen täcker upp bra och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger Jan Kihlblom på AB Frijo, som  utvärderat projektet.

Energisystem AB är ledande leverantör inom energibesparing för belysning. Våra lösningar har sedan starten sparat 270 miljoner kronor åt Svenska slutförbrukare.

fredrik.denninger@energisystem.se