Onninens nya VD sätter miljö och energifrågor i fokus för 2013 - med produkter från ES - Magasinet nr 4, 2012

Conny Dyrenäs, VD Onninen AB

”En klar trend är samtidigt att miljö- och energifrågor alltmer står i fokus hos egentligen alla aktörer inom de branscher vi servar med material och logistiklösningar.

Inte bara det att vi kan göra en insats för barns framtid. Genom miljöriktiga och effektiviserande energibesparingar finns också mycket pengar att hämta. Det är nu som sådana investeringar bör göras.”

Som ny VD på Onninen kommer Conny Dyrenäs, enligt sin ledare i Onninen Magasinet, att lyfta fram klimartsmarta och energieffektiva produkter så att det blir enkelt för kunderna att göra bra miljöval vid beställningar. Märkbara resultat av detta arbete utlovas under 2013, men redan nu pekar Conny Dyrenäs på att Magasinets reportageserie där en ES värmepumpslösning testas i skarpt läge, passar väl in som exempel på detta nya tänkande.

I ett stort reportage i tidningen presenteras Energy Save Nordic AB

”ES Energy Save har en komplett och mycket prisvärd serie med värmepumpar för luft/vatten, luft/luft, multifunktionstankar och solfångarpaket samt fläktkonvektorer. Onninen har ensamrätt i Sverige att sälja produkterna.

Försäljningen har börjat ta fart men för den vanlige villaägaren, och även installatören, behövs skarpa projekt för att tydligt visa den energibesparing som gör att investeringen relativt snabbt betalar sig.”

Onninen genomför skarpt projekt kring värmepumpslösning 20 kW luft/vatten från ES

Följ hur familjen Lögdberg energioptimerar sin villa i Sollentuna. Familjen vill spara energi samt slippa den hantering av pellets som nuvarande värmesystem innebär och installerar därför en ES multifunktionstank, 20 kW luft/vattenvärmepump i sin 320m² villa. I tillägg kompletterar man dagens radiatorer men ett par högeffektiva ES fläktkonvektorer för att ytterligare höja det nya systemets energieffektivitet.

Läs mer i Magasinets nya artikelserie ”Skarpt projekt för energibesparing i villa”

www.onninen.com/sweden/nyheter/magasinet/

Onninen AB ör ett helägt dotterbolag till Onninen Oy. Företaget grundandes 1913 i Finland och är fortfarande familjeägt. I Sverige har Onninen AB cirka 290 medarbetare på ett femtontal platser och under 2011var omsättningen cirka 232 miljoner euro.