Sandvik Coromant stärker samarbetet med Energy Machines AB i nytt projekt

Efter ett tidigare lyckat projekt i Sandviks fabrik i Gimo 2015, där befintliga ventilationsaggregat byttes ut mot ett ClimateMachines™ aggregat, så återvänder nu Energy Machines AB i ett nytt projekt.

Under 2016 driftsatte vi den andra ClimateMachines™ anläggningen i deras lokaler i Gimo. Vi är väldigt glada över det fortsatta förtroendet och att de ser vilka fördelar våra system har för miljö och ekonomi.

Denna installation betjänar i huvudsak kontorsytor där det tidigare inte har funnits någon komfortkyla tillgänglig. Den goda kyleffekten åstadkoms med en högeffektiv växlare och med indirekt evaporativ kyla. Under vinterdriftsfallet levererar ClimateMachines stadigt en temperaturverkningsgrad på 90 %, vilket säkerställer ett pålitligt inomhusklimat över året till en låg driftkostnad.

Vi har goda erfarenheter från vår tidigare installation i Gimo där vi driftsatte ClimateMachines™ luftbehandlingsaggregat under sommaren 2015.

”Redan efter en månad märkte vi skillnad. Med så stora energimängder som vi sparar märks det i ekonomin på en gång. I runda slängar sparar vi runt 70 kubikmeter olja per år” – Anders Sörling, driftchef på Sandvik Coromant i Gimo, kommentar från vår första installation.