Vindkraften 2016

Tidigare i år gav energinyheter ut siffrorna för installerad vindkraft under 2016. Siffran blev totalt 605 megawatt installerad effekt.

Det finns nu sammanlagt 6 422 megawatt installerad effekt fördelat på 3 335 verk i Sverige. Det visar den preliminära statistik över vindkraftens utbyggnad som Energimyndigheten sammanställt.
Det län där det förra året installerades mest vindkraft är Gävleborgs län med 162 megawatt.

Även om statistiken visar att utbyggnadstakten avtagit ställer vi oss på Energy Machines positiva till utbyggnaden. Vi står för ett hållbart samhälle och ett ansvarstagande för miljön. Hållbart producerad energi som med fördel kan nyttjas med vår kompetens och vår teknik, är av största vikt.
Då vi vill kunna vara med och hjälpa våra kunder reducera sitt geologiska avtryck och energiförbrukning är det av största vikt att hållbara energislag tillämpas i högre grad. I dagsläget ser vi att många av våra kunder väljer att köpa el från just vindkraftverk. Andra tar även steget längre som t.ex Wallenstam som byggt och producerar el men sina egna vindkraftverk. Det kallar vi inspiration och ansvarstagande.