Har du tappat kontrollen över ditt företags mobila enheter? Du är inte ensam.

Enligt Gartner kommer antalet mobila enheter i världen öka med nära på 2,6 miljarder enheter i år. Smartphones tar över marknaden och det levereras fler surfplattor än datorer.

Den mobila utvecklingen går rasande snabbt. Företagens anställda jobbar allt mer på surfplattor och i mobilen än vid traditionella arbetsstationer, och utgår från att de ska kunna utföra samma arbetsuppgifter mobilt.

Förutom den explosionsartade ökningen av antalet mobila enheter, utvecklas både de, operativsystemen och de mobila plattformarna snabbt. Elektronisk ärendehantering, portaler, applikationer och integrationer formar företagens IT-miljö.

Jorma Mähönen, produktionschef på Enfo, hjälper företag att ta kontroll över de mobila enheterna.

– Vi är i molnets tidsålder och då krävs modulär och flexibel arkitektur, menar han. Företag behöver Enterprise Mobile Management mer än någonsin. Idag fungerar inte hanteringen av mobila enheter fullt ut i våra nordiska företag, men utmaningen handlar varken om teknologi eller ens pengar.

Mobilhantering på företagsnivå

Många företag har antagligen inte ens tänkt på att en strukturerad hantering av de mobila enheterna kan lösa många problem. När applikationer, filer och information kan hanteras, delas och säkras, förverkligas den eftertraktade möjligheten att effektivt kunna arbeta mobilt. Men det gäller att ha koll.

– Den genomsnittliga livslängden för en mobil enhet är bara två år, så det är en ständig omsättning att hålla reda på, säger Jorma. Med ett uppdaterat register blir det ändå enkelt att få en överblick över vem som använder vilka enheter, och även de anställdas privata enheter kan ingå.

Smarta lösningar

När det kommer till programvaror vet de flesta företag att de behöver effektivisera hanteringen. De behöver dessutom se till att ha stöd för samtliga operativsystem, som iOS, Android, BlackBerry och Windows Phone.

– Här finns det en uppsjö av smarta lösningar, menar Jorma. Man kan dela programvaror till samtliga användare, eller olika användargrupper, som programikoner. I det kundspecifika utbudet av programvara ingår avgiftsbelagda program och färdiga licensnycklar för de anställda. Webbapplikationer levereras som ikoner direkt i mobilen, utan särskild programkodning. Programvara kan delas på ett par minuter – det gäller även kommersiella applikationer – och installationen kan sättas igång via självbetjäning, i en beställningsportal.

Automatisk notifiering

Hanteringen av de mobila enheterna kan visa om enheten är online och den erbjuder automatisk notifiering om enheten bryter mot fastställda säkerhetsregler, som JailBreak.

– Notifieringen bidrar till att problem kan upptäckas i tid, innan de hinner förorsaka större skador, och den hjälper helpdesken att spara tid eftersom en stor del av servicen kan lösas på distans genom att skapa en ny installationsprofil. Enheten kan även låsas eller tömmas på distans.

Även förinstallation av enheter blir smidigare då inställningarna, som WLAN-, WiFi- och e-postprofiler, kan automatiseras.

– Inställningarna kan justeras enkelt och snabbt, och även ställas in att ändras automatiskt enligt enhetens läge, genom att använda användarprofiler som utgår från platsinformation.

En skräddarsydd lösning på ett par timmar

BYOD-enheter blir inte heller ett problem längre, eftersom företagsmiljöerna kan separeras från BYOD med skyddslager.

Du får både hög IT-skyddsnivå och stor användarvänlighet tack vare säkra intranet- och SharePoint-förbindelser. Det sparar pengar, eftersom det inte behövs en separat VPN-förbindelse.
Såväl e-post, webbläsare, delning och hantering av dokument kan skyddas. I den automatiserade enhetshanteringen integreras SharePoint och FileShare. AD-integration möjliggör autentiserad installering av enheter och Secure Viewer förhindrar skärmdumpar, kopiering och icke-tillåten överföring av filer. Företaget får även kontroll över den okontrollerade lagringen av filer i det globala molnet.

Fördelar för användarna

När det är dags att förändra hanteringen av mobila enheter är det viktigt att gå ut med tydlig information till användarna.

Man bör informera om fördelarna med automatiserade inställningar och förklara hur program distribueras och hur stödtjänsterna fungerar.
Det modulära IBM Mobile First Protect-systemet (tidigare IBM MaaS360), med alla dess funktioner, skräddarsys av Enfo för att passa kundens behov och omfattar enhetens hela livslängd – från inköp till trygg återvinning.

– Hanteringen av de mobila enheterna är igång på ett par timmar, avslutar Jorma Mähönen. Sedan är de klara att använda och kan levereras till användarna.

Jorma Mähönen, Produktionschef, Enfo

Jorma arbetar med produktion och utveckling av mobiltjänster på Enfo. Jorma som arbetat på Enfo i fem år har gedigen erfarenhet av samtliga mobilplattformar och hanteringsverktyg. Intresset för mobila apparater har funnits med sedan barndomen. Till dags datum har han ägt 48 olika mobila enheter med olika tillverkare och operativsystem.

För mer information

För mer information kring affärsverksamhet och IT-administration kontakta Jens Yhrefors på +46 709 633 950 eller jens.yhrefors@enfo.se.

Läs mer om affärsverksamhet och IT-administration »