Recipharm förbättrar spårbarhet och säkerhet genom Enfo och IBM Maximo

Recipharm är ett ledande läkemedelsföretag med utvecklings- och tillverkningsanläggningar runt om i Sverige och Europa och har cirka 2200 anställda. Recipharm erbjuder utvecklings- och tillverkningstjänster av läkemedel i olika beredningsformer. För närvarande tillverkar Recipharm ca 400 produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Företaget omsätter ca 3,3 miljarder och är listat på NASDAQ Stockholm.

För Recipharm som säljer läkemedel till bland annat den amerikanska marknaden är kravet på spårbarhet och säkerhet enligt FDA CRF part 11 av högsta vikt. Säker hantering och kontroll är därmed tongivande parametrar vid ett systemval.

Enfo Framsteg och Recipharm har en mångårig relation då Recipharm tidigt valde IBM Maximo som systemstöd för underhållsverksamheten. Pär Nilsson, underhållschef vid Recipharm i Karlskoga, berättar att då koncernen utvärderat ett antal underhållsystem har IBM Maximo tydligt stått som vinnare.

Eftersom Recipharm med anledning av branschens hårda regler ser IBM Maximo som verksamhetskritiskt togs beslutet att fler medarbetare skulle få tillgång till lösningen för en större spridning organisatoriskt samt att man vill uppgradera till senaste version för att säkerställa nyttjande av bästa Best Practice.

Företaget har därför tecknat ett tjänstebaserat licensavtal med Enfo Framsteg för att möjliggöra att fler användare kan nyttja lösningen till en lägre kostnad per medarbetare. Under april månad startades också ett uppgraderingsprojekt där vi kommer att uppgradera lösningen till senaste version av IBM Maximo, således 7.6.

Syftet med verksamhetsspridningen av lösningen och uppgraderingen är att etablera en basplatta av modernt systemstöd i Maximo för att än mer aktivt kunna säkerställa produktionen med hjälp av underhållsverksamheten. Enfo Framsteg kommer därför också att genomföra sitt analyskoncept ”Underhållsseminarium” och därmed tydligare definiera nuläget och konkretisera förbättringspotentialer på både kort och lång sikt. Något som blir lättare att genomföra med ett modernt systemstöd och kostnadseffektivt användande genom en flexiblare licensmodell.

Hela samarbetet med Enfo Framsteg har enligt Pär Nilsson fungerat väldigt bra under många år och han ser en stor fördel i att ha en partner som kan leverera stöd i såväl stort som smått. Det menar han är extra viktigt i en bransch som styrs hårt av tuffa regelverk. Professionellt bemötande och kompetenta och drivna konsulterna på plats är ytterligare aspekter som adderat värde i samarbetet avslutar han.

Recipharm har tillsammans med Enfo Framsteg många idéer inför framtiden och ser en stor potential och spännande möjligheter för systemlösningen och underhållsverksamheten.