Drivex Easygrader ökar lönsamheten

Drivex Easygrader ökar lönsamheten

Robust, enkelt montage, billigt och flexibelt. Så lanserar nu engcon Group sitt senaste hyvelblad Drivex Easygrader för jordbrukstraktor, marknadens billigaste och mest lättmonterade blad i sin klass.

– Vårt mål under utvecklingsperioden har varit glasklart då både lantbrukare och maskinentreprenörer sedan länge efterlyst ett billigt hyvelblad till sina traktorer och till detta har kravet varit robust och enkelt montage, säger Håkan Jakobsson, en av konstruktörerna bakom Drivex nya hyvelblad Easygrader.

Tack vare modern simuleringsteknik samt smart utnyttjande av material har Drivex lyckat ta fram ett av marknadens absolut billigaste hyvelblad, som då ska göra lantbrukarnas och entreprenörernas  traktorer ännu mer lönsamma, genom en större utnyttjandegrad över året än tidigare.

Engcon Group uppger att många lantbrukare efterfrågat detta tillbehör, då de ofta har många och långa egna grusvägar och gårdsplaner som ständigt behöver hyvlas.

– En sådan åtgärd ökar hela lantbrukets lönsamhet genom att maskinernas livslängd ökar då de körs på släta vägar och gårdsplaner.

– Även snitthastigheten ökas genom att ta bort hastighetsnedsättande gropar från vägarna uppger Håkan Jakobsson.

Easygrader är även byggt för att hyvla isiga vägar och detta kan då nyttjas såväl inom entreprenadverksamhet eller inom det egna lantbruket. Efter att de specifika maskininfästningarna är monterade, tar det endast 15-20 minuter att montera och sedan är traktorn färdig för hyveluppdrag.

– Easygrader ökar gårdens lönsamhet och nyttjandegraden på min jordbrukstraktor då vi använder det både i vårt egna lantbruk samt att vi åtar oss vägunderhåll på allmänna vägar runt om i mitt närområde, säger Lars Svensson, Sunnestbyns Charolais.

engcon Group meddelar att Easygrader byggs i ett grundutförande med 2400 mm bredd och att det sedan går att välja till både mekanisk och hydraulisk breddning. Styrning sker endera direkt via traktorns egna hydraulfunktioner alternativt via endast ett hydrauluttag och sedan styrs Easygrader genom ett flertal alternativa styrsystem med elventiler, beroende på vilka funktioner som önskas.

För mer info se: www.drivex.se/easygrader

Fotnot: engcon Group är representerar tre varumärken, Mählers, engcon & Drivex. Tillverkning sker i Strömsund, Rossön, Sverige samt i Polen. Försäljningen sköts av engcon Groups säljbolag och totalt sysselsätter koncernen ca: 200 personer. För mer info om bolagen, se www.engcon.com

Drivex är ett av marknadens största varumärken då det gäller redskap för hjullastare och traktorer. Drivex säljs via engcon Group.

Med kunskap, engagemang och hög servicenivå skapar vi framgång för våra kunder. engcon Group finns representerad i hela Europa, USA, Australien, Nya Zeeland och moderbolaget engcon Holding har sitt säte i Strömsund, Sverige.

För mer information, besök vår webb: www.drivex.se eller kontakta:

Sten Strömgren, pressansvarig engcon GROUP.
E-post:
sten.stromgren@engcon.com

Presskontakt Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Om engcon:

engcon är en världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Under eget varumärke erbjuder vi ett unikt tiltrotatorsystem som omvandlar grävmaskinen till en redskapsbärare som kan ersätta andra maskiner. Vi möter marknaden via våra lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare runt om i världen.