Gasellen vinner - på uthållighet

Gasellen vinner - på uthållighet

Stig Engström, grundare av Engcon, fortsätter att samla utmärkelser.

Och det snabbväxande gasellföretaget prisas nu för sin uthållighet med Guldgalans specialpris ”Decenniets företagare”.

– Det är alltid roligt att uppmärksammas och ett uthållighetspris känns väldigt bra, säger Stig Engström.

Stig Engström startade Engcon 1990. Tre år senare levererades den första tiltrotatorn och i dag är Engcon marknadsledande. Dessutom har Engcon breddat sitt produktsortiment med en rad redskap och tillbehör för anläggningsbranschen.

Framgångarna har inte passerat obemärkt. Genom åren har Stig Engström och Engcon placerat sig som Gasellföretag tio år i rad, det har inget annat bolag i Sverige lyckats med, samt belönats med Årets Maratongasell.

För den snabba och framgångsrika expansionen har Stig Engström dessutom blivit ”Entrepreneur of the year” 2002 och utsågs 2007 till ”Årets företagare” av Dagens Industri och Bonniers.

På hemmaplan har Engcon och Stig Engström uppskattats minst lika mycket. I den jämtländska Guldgalan, som uppmärksammar och belönar framgångsrika företagare, har Stig Engström vunnit flera utmärkelser, bland annat ”Årets tillväxtföretag” och ”Årets entreprenör”.

Vid Guldgalans 10-årsjubileum nyligen fick han dessutom specialpriset ”Decenniets företagare”. Vid en omröstning via mejl och sms fick Stig Engström 75 procent av folkets röster. Och han tröttnar inte på priser.

– Nej, det är bara roligt, lite fåfäng är man ju, skrattar han.

Men priserna får inte Stig Engström att tappa tempo och titta bakåt. Fokus är på framtiden.

– Nu ger jag och Engcon järnet för att expandera i Västeuropa. Där lägger jag det mesta av min kraft de närmaste åren.

För mer information kontakta Stig Engström på 070-326 75 09

Regioner

engcon AB bildades 1990 och huvudprodukten är tiltrotator, en slags handled för grävmaskiner. I dag är engcon en koncern bestående av moderbolaget engcon Holding AB samt dotterbolagen engcon Nordic AB, OY engcon Finland AB, engcon Germany GmbH, engcon UK Ltd, engcon Poland Spzoo, engcon Component AB. Dessutom finns säljkontor i Danmark & Frankrike samt återförsäljare runt om Europa, Ryssland, Australien & USA. Koncernen består dessutom av ett antal delägda bolag inom underleverantörsledet och omsätter 2010 ca: 500 MseK.

Presskontakt Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Läs mer om engcon Group: