Stig Engström tilldelades Sven O Perssons hederspris på Guldgalan

Stig Engström tilldelades Sven O Perssons hederspris på Guldgalan

Stig Engström, grundare och huvudägare av teknikföretaget engcon, belönades på torsdagskvällen med Sven O Perssons hederspris på Guldgalan i Östersund.

– Jag är både rörd och hedrad över denna utmärkelse. Sven O Persson var en entreprenör som var lika skicklig som hederlig och en stor förebild för mig som företagare. Detta är något av ett Jämtländsk Nobelpris, säger Stig Engström.

Guldgalan i Östersund är en hyllning till handlingskraften och företagsamheten i Jämtlands Län. Där belönas företag och företagare som utmärkt sig för till exempel hög tillväxt, kreativ marknadsföring och smarta innovationer.

Sven O Perssons hederspris, som i år tilldelades Stig Engström, hyllar en föredömlig företagsgärning under 2014. Priset har fått sitt namn från företagaren Sven O Persson, som föddes år 1900 i Östersund. Han inledde sin karriär med hästaffärer och tog i början av 30-talet över försäljningen av Volvo i Östersund och startade Bilbolaget. Företaget växte med bilismens utbredning och överskottet investerades in nya verksamheter. Det blev grunden till företaget Persson Invest som idag omsätter drygt 4 miljarder kronor och har drygt 1000 anställda.

Juryns motivering:
”Årets vinnare av Sven O Perssons hederspris har sedan starten 1990 byggt en växande företagsgrupp och inom koncernen finns idag ett 10-tal företag. Personen bakom företaget har med stor idérikedom jobbat med utveckling av nya produkter och nya marknader vilket resulterat i att företaget idag finns på en internationell marknad såväl i Europa som USA och Australien. Den dynamiske företagaren har lett sitt företag till en kraftig tillväxt, där han i en konjunkturkänslig bransch klarat av att parera förbi perioder och marknader med vikande efterfrågan.

För denna framgångsrika och mångåriga företagarinsats är årets pristagare en mycket värdig mottagare av Sven O Perssons hederspris för föredömlig företagargärning 2014.”

Stig Engström från Strömsund grundade engcon för snart 25 år sedan. Stommen i företaget är tiltrotator, ett smart aggregat som gör att en grävmaskin både kan tilta och rotera skopan. Något som gör maskinerna lönsammare, effektivare och säkrare. Idag är engcon en världsledande teknikkoncern med tre varumärken med entreprenadtillbehör för grävmaskiner, traktorer, hjullastare, väghyvlar och lastbilar. Engcon har egna företag runtom i Europa och distributörer och återförsäljare i hela världen. Företaget utsågs 2009 till Maratongasell av Dagens Industri och omsätter i år cirka 600 miljoner kronor och har 165 anställda.

Mer information om Sven O Perssons hederspris:

För mer information om engcon och Stig Engström, vänligen kontakta:
Sten Strömgren, kommunikationsansvarig, engcon
E-post: sten.stromgren@engcon.se

engcon är världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners flexibilitet, precision och säkerhet. Med kunskap, engagemang och hög servicenivå skapar vi framgång för våra kunder. engcon Sweden AB är ett av sälj- och dotterbolagen till engcon Holding AB med säte i Strömsund, Sverige.

Presskontakt Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Om engcon:

engcon är en världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Under eget varumärke erbjuder vi ett unikt tiltrotatorsystem som omvandlar grävmaskinen till en redskapsbärare som kan ersätta andra maskiner. Vi möter marknaden via våra lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare runt om i världen.