Ytterligare modell av generation 2 från engcon

Ytterligare modell av generation 2 från engcon

engcon, världsledande på tiltrotatorer för grävmaskiner 1,5-32 ton, premiärvisar EC209, tredje modellen i generation 2 på årets Maskin-Expo.

EC209 är speciellt anpassad för volymsegmentet 7-9 tons grävmaskiner och bygger på samma princip som EC219 & EC226.
Det innebär bland annat en tiltvinkel om 45 grader, integrerad centralsmörjning, ökade bussningsdimensioner, hydraulmotor på vänster sida och ökad servicevänlighet.

– Generation 2 är byggd utifrån kundernas synpunkter och önskemål på nuvarande generation, säger Fredrik Jonsson, konstruktionschef på engcon.

Fredrik Jonsson nämner att de som nu kör med EC219 & EC226 speciellt uppskattar den integrerade centralsmörjningen.

– Ja, det blev faktiskt ett betydligt mer positivt mottagande än vi någonsin kunde ana, berättar Fredrik Jonsson som också poängterar att utrustningstiden på en ny grävmaskin kortas avsevärt genom att alla smörjpunkter är framdragna till ett och samma smörjblock.
– Detta är tid & pengar som entreprenören spar på sin nya maskin.

engcon meddelar att en förserie av EC209 kommer säljas under hösten och i slutet av året beräknas serieproduktionen ta vid.