Ida Sernert från Ängelholm är en av vinnarna.  Foto: Annica Owesson
Ida Sernert från Ängelholm är en av vinnarna. Foto: Annica Owesson

Vinnarna som börjar cykelpendla

Cirka 300 personer tävlade om att vinna elcyklar och nu har två vinnare utsetts. Vinnarna ställer bilen och får nu hjälp i uppförsbackarna, genom motvinden, till och från jobbet. Tävlingen är en del i den regionala kampanjen Pendla med cykel, som Helsingborg, Höganäs och Ängelholm genomför i samarbete med Region Skåne.

Närmare 300 personer som bor i Helsingborg, Höganäs och Ängelholm har tävlat om två elcyklar genom att motivera varför just de ska vinna och börja cykelpendla. Tävlingen utlystes som en del i den regionala kampanjen Pendla med cykel, som arrangeras av Hållbar Mobilitet Skåne, för att fler ska trampa till och från arbetsplatsen.

– Fantastiskt kul att så många ser elcykeln som ett alternativ till bilen i sin pendling. Vardagsmotion är ett smart sätt att få ihop vardagen, plus att det ger den bästa typen av motion. Dessutom får man mer över i plånboken samt att man värnar om miljön, säger Carola Jarnung, projektledare i Ängelholms kommun.

Nu har de två vinnarna utsetts och fått hämta ut sina elcyklar. Vinnaren från området Höganäs-Ängelholm är Ida Sernert. Hon vann genom att beskriva hur resvägen till och från arbetsplatsen kan bli ett motionspass och samtidigt ge avkoppling:

Att cykla till mitt jobb på Havets förskola

Kanske stanna till och sola

En fin kustväg jag når

Om jag mellan Ängelholm och Jonstorp går

Tänk att få chansen att få göra detta

Det känns som det enda rätta

Ovanpå allt ger detta mig motion och träning

Vilket ger mig tid till familjen och mer näring

Vinnaren i Helsingborg heter Patrik Lind Osburg. Hans motivering beskriver hur han tänker sig att använda vinsten:

Pendlar till Viken var dag med bil

Hade varit roligt att cykla med hjälp fyra mil

Bakom satsningen Pendla med cykel står Helsingborg, Höganäs och Ängelholm med flera kommuner i Skåne samt Region Skåne. Tillsammans vill vi stärka den hållbara pendlingen och genom satsningen få fler att upptäcka möjligheterna och fördelarna med att ta cykeln till jobbet – även på lite längre sträckor.

Läs mer om kampanjen här

För mer information:

Carola Jarnung, Projektledare

Ängelholms kommun

carola.jarnung@engelholm.se

0431-46 81 62.

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se