Systembolaget lanserar Cumaro Conero Riserva i fast sortiment

Vinhuset Umani Ronchis premiumvin Cumaro Conero Riserva 2008 lanseras 2 april på Systembolaget.

I Systembolagets strategiska lanseringsomgång april lanseras Cumaro Conero Riserva 2008, som är Umani Ronchis främsta vin på druvan Montepulciano. Vingården ligger vid berget Monte Conero, nära adriatiska havet i Marche.

– Det är mycket glädjande att Systembolaget ger uppmärksamhet till Marches ledande blå druva Montepulciano, säger Michele Bernetti, ägare och VD för Umani Ronchi.

Den första årgången av Cumaro producerades 1985 med ambitionen att göra ett premiumvin på Montepulciano. På den tiden var det få som trodde på detta moderna vin. Idag är vinet kultförklarat i Marche. Den första årgången som kom till Sverige var 1990. Numera är Cumaro etablerad och åtnjuter hög internationell status.

Det lilla familjeägda vinhuset Umani Ronchi, beläget i Osimo Scalo söder om Ancona, grundades i början av 1950-talet av Dr Gino Umani Ronchi, som var den ursprunglige ägaren. Nu drivs egendomen av familjen Bernetti med äldste sonen Michele i spetsen. Till sin hjälp i vinkällaren har han den innovativa och framgångsrike vinmakaren Giuseppe Caviola som för några år sen utsågs till ”Årets vinmakare” av vinguiden Gambero Rosso.

Cumaro Conero Riserva DOCG 2008, Umani Ronchi.
Art nr: 2349-01
Pris: 149 kr
Säljstart: 2 april 2012
Distribution: BAS, finns på samtliga Systembolagsbutiker